22 januari 2012

Svar till Marica

Marica frågade: Vad hade du för fördomar om Karibienholmen ni är på innan ni reste dit och hur mycket av de fördomarna besannades/förintades?

1. Jag trodde att det skulle vara jättevarmt, på gränsen till olidligt. Här är jättevarmt, men alldeles lagom, jag svettas inte alls till döds utan trivs och njuter. Dygnet runt.



2. Jag trodde det skulle finnas oändligt med lokal, exotiskt och billig frukt att köpa. Dessvärre hade jag bara delvis rätt, här finns visserligen en hel del lokal frukt, men den är dyr och inte alltid jättegod. Det var lite tråkigt.


3. Jag trodde turistfaunan skulle vara mycket mer internationell än den är. Här finns bara fransmän. 
Fast igår träffade jag på två svenskar på genomresa. Jag hoppade genast på dem och frågade en massa om deras resa, de blev nästan lite besvärade. Men jag kunde inte låta bli, jag var så förvånad över att de inte var franska pensionärer.


4. Jag hade inte insett hur väldigt kuperat det är. Inte för att jag aktivt gick omkring och trodde att det var platt, men här är SÅ stora höjdskillnader, det var på många sätt en positiv och intressant överraskning.

5. Jag trodde att havet skulle vara turkost och klart överallt, och att stränderna skulle vara vita. De är det på vissa ställen på ön, men inte överallt. Förra veckan var vi på en vulkansandstrand, den var svart och sanden så het att jag faktiskt fick springa som en dåre för att inte bränna sönder fotsulorna.Här är sanden så där finskt gul. Och i Vauclin, där vi kommer att bo mellan 10 och 28.2 är havsbotten alldeles vit (av söndermalda snäckor) och det är långgrunt som i Vexala.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar