1 maj 2013

Amningskläder

Jag har inga amningsvänliga kläder. De senaste åren har jag mest gått omkring i tajts och tunikor, och om jag överhuvudtaget lyckas komma i dem efter att bebin är ute är det allt annat än diskret att sitta med en tunika eller klänning upphalad under armarna när bebin ska äta.

Jag googlade efter amningsklänningar och hittade den här sidan. Kläderna är förvisso eleganta och snygga, men det är inte många nyförlösta som kan identifiera sig med modellen på bilderna. Det är nästan ett hån mot de allra flesta, som kanske har väntat på att få ha sin kropp för sig själva men som ändå inte känner igen sig alls. De två gånger jag har mött min postpregnanta lekamen har den verkligen inte passat in i vanliga kläder. Så nä. Jag blev inte särskilt inspirerad att shoppa den här gången (heller).

Vad har/hade ni som ammar/ammade på er? Finns det nåt nytt och smart?

20 kommentarer:

  1. Boobs tröjor är suveräna. Inte så svårt att sy en liknande själv heller. Och om man gör det så kan man ju lätt göra den till en tunika/klänning också :-)

    SvaraRadera
  2. Skulle precis tipsa om samma märke! Har varit jätte nöjd och de är bra kvalitet så man behöver inte många.

    SvaraRadera
  3. Hmmmmm, jag vill komma ihåg att jag körde rätt mycket med dubbla lager, alltså typ en topp under t-shirt eller tröja. Då kan man dra ena uppåt och andra neråt. Sen fanns det åtminstone för några år sen helt bra amningstoppar på både Lindex & h&m.

    SvaraRadera
  4. Boob är bra tycker jag också! Men mest använde jag en mamalicious ammningstopp (länken under) under lösa skjortor, klänningar och tunikor med knappar där fram. Sen behövde man bara knäppa upp lite eller lyfta på skjortan utan att behöva visa magen eller brösten. Toppen döljer största delen av bröstet medan man ammar och man behöver inte en separat bh under då den har en insydd topp.

    http://www.ozbaby.fi/tuote/mamalicious-imetystoppi-milly-feed-me/20000228/

    Missymom är inhemskt och gör ibland roliga och färggranna graviditets-och ammningskläder

    https://missymom.mycashflow.fi/category/35/aitiysimetyspaidat


    lycka till!
    -nina

    SvaraRadera
  5. Skjortklänningar! "Huppariklänningar"!

    SvaraRadera
  6. Jag hade några amningsblusar och toppar som var i flitig användning. Skjortor och skjortklänningar och omlottskläningar använda jag också rätt mycket.

    SvaraRadera
  7. Nu ammade jag inte så länge senast men använde mest sköna amningslinnen från Lindex. Ovanpå det skjortor eller större blusar. Funkade prima och man behövde inte flasha magen varje gång lillen var hungrig.

    SvaraRadera
  8. Oj det har jag inte ens tänkt på. Har köpt två amningstoppar, men jag antar att man behöver flera? Jag tror jag gör som Sara skrev, med dubbla lager. Är inte så förtjust i skjortor, men praktiskt skulle det ju vara.

    SvaraRadera
  9. Jag körde också med dubbla lager sist och konstaterade att jag egentligen inte behövde speciella amningsplagg... Men så är ju problemet att jag inte tycker att det är så bekvämt med byxor, jag går oftast i tajts och klänningar, som sagt.

    Jag vann just en auktion på en boob-klänning, så det är ju tur att det är det märket som fått flest tips här! Ifall den funkar bra kanske jag får ta och imitera modellen och sy liknande klänningar (om jag orkar, haha). Eller så fortsätter jag att surfa på huuto på jakt efter amningsklänningar.

    SvaraRadera
  10. Boob är helt bra men nog är det ju dyrt. Lindex har visst inte mera mammakläder. Jag tyckte faktiskt H&Ms dög bra. Men sen gick jag mycket i makens avlagda knappskjortor...Stora, lösa och sköna och lätta att öppna. Ofta med ett H&M amningslinne under. Ja köpte allt möjligt att ha som jag sen inte använde.. Heeej jag kanske ännu har dem nånstans?! Intresserad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min svägerska ringde i förrgår och sa "jag har allt du behöver, köp inget". Så då var det problemet löst. Skönt.

      Radera
  11. Jag köpte en sjal på internätet från en gravidshopp, en grå tunn långsjal som man knäpper vid axeln. Den fungerar jättebra nu när jag ammar, bara att gömms bebin där under. Ska se om jag hittar sidan....

    SvaraRadera
  12. oj så bra att du tar upp amningskläder, har lite av samma problem.. tack för tipsen :)

    SvaraRadera
  13. När jag fick första sonen, hade jag inte alls försått detta att man måste anpassa garderoben efter graviditeten också. Köpte några amningslinnen på h&m, ville inte slösa pengar...
    När lillebror kom så tänkte jag annorlunda. Köpte några nya amningslinnen/t-shirts men även 2 klänningar från boob. Dessa kläningar levde jag i hela sommaren och senare på hösten oxå. Så bra köp även om det sved lite i plånboken. Var ju hur smidigt och enkelt som helst att amma och roligt då man fick ha på sig kläder man trivdes i.

    SvaraRadera
  14. Jag har klarat mig utan amningskläder med 3 barn, men nu när jag väntar mitt fjärde har jag plötsligt kommit fram till att jag måste skaffa såna :). Kanske jag blivit klokare med åldern :).

    SvaraRadera
  15. Jag säger bara boob, de är dyra men absolut bäst, speciellt om man har lite större byst, H&m fungerar tex inte då.

    SvaraRadera
  16. Jag använde oftast en glamourmom top eller blus, tyckte dom var verkligt sköna och hade flera stycken i olika färger.

    Boob var också bra, lyckades finna några begagnade. Och H&M hade också någon bra, men Glamourmomlinnen var mina favoriter! Kolla in på
    https://www.mamidea.com/webshop/breastfeeding-shirts-tops-c-8_15.html

    Ulrika

    SvaraRadera
  17. Hej! Vill tipsa om www.zos.se, en ny smart lösning som fått bra betyg. Lycka till!

    SvaraRadera
  18. Tack för alla tips, allihopa!

    SvaraRadera
  19. Trodde att jag behövde köpa nya kläder för amning med första barnet, men kom fram till att jag redan hade vad som behövdes: toppar med spagettiaxelband och lös tunika ovanpå -- drog ner toppen och upp tunikan -- funkade perfekt! Det enda jag behövde var amningsbehå och amningtoppar från lindex för nätterna. Med sommarbabym ammade jag ofta under schal - dvs. vilkensomhelst ej för genomskinlig sjal duger. Sjalenn över axeln, bröstet och babyns huvud.

    SvaraRadera