21 maj 2013

Åh vilken födelsedag!

Världens ljuvligaste födelsedagskort stod Idun för

Frukost och presenter på säng

Jag och käpphästen som ser ut som en korsning av Sniff och en åsna

Lovis med sin efterlängtade present

Pyjamasbarn

Två barn och en val mamma

Jag är så lättad över att jag inte har fött barn idag, på Lovis sjuårsdag. Det har varit mycket att tänka på och fast jag har försökt ta det lugnt har jag inte riktigt kunnat låta bli att göra saker. Baka lite bullar, poppa lite popcorn, blåsa lite ballonger... och sammandragningarna har rullat genom magen som små jordbävningar, då har jag vilat tills jag inte kunnat hålla mig utan blivit tvungen att fixa lite till.

Dessutom hade Idun besöksdag i förskolan. Hon fick den lärare hon tänkt sig och fick veta att hon ska gå i gruppen Smultronen, där hon redan fick redan en ny kompis, samt lite saft och ett kex. Caj och jag fick veta allt om förskolan och bara att vara ute bland folk och gå (alltså hjälp vad jag rör mig långsamt numera. Men jag måste ju.) är uttröttande på sitt sätt.

Klockan halv sex anlände sju glada barnkalasgäster. Vi tänkte börja med att visa kaninungarna, men innan vi hann göra det hade Lovis organiserat alla sina kompisar på led och de marscherade (på värdinnans initiativ) glatt iväg en liten vända till vår andra kanin Mumins bur först (de som känner Lovis är säkert inte ett dugg förvånade över marschinslaget. Vår förstfödda har en mycket ledande personlighet.) Caj och jag serverade och dukade, men lekandet skötte barnen själva, till och med "rita näbben på hönan" (på önskemål av Lovis) körde hon igång på eget bevåg innan vi hann lägga oss i. Tur är väl det.
Jubilaren och hennes klasskompisar. Och Idun, så klart.

Glass, bullar, maränger, popcorn, marshmallows och chokladkex


Rita näbben på hönan
Solen sken så vackert, hela kalaset kunde hållas utomhus i kvällssolen på terrassen. Jag har alltid hävdat att det inte är så stor skillnad när på året man är född (kanske som försvar eftersom jag själv är född i december och alltid har trivts ypperligt med tidpunkten för min födelsedag). Men när det handlar om att ordna barnkalas är det så väldigt mycket enklare att köra allting utomhus i solen, än inomhus i mörkret.



4 kommentarer:

  1. Ååååååå, Lovis är så sööööööööööööt! Så stor, men så mini.

    SvaraRadera
  2. Underbart! Och förstår så väl din tacksamhet över att bebis valde att hålla sig tills storasysters födelsedag var över. Så de får ha var sin dag.

    SvaraRadera