31 maj 2013

Rabarbersaft

Både Maj-Len och Pia bad om ett recept på rabarbersaft. Så här gjorde jag:

800g rabarber
500g socker
1 ekologisk citron (i och med att skalet också skall med känns det absolut säkrast med ekocitroner.)
fyra stjälkar chokladmynta (tack Johanna och Åsa!)
hett vatten, ca 1,7 liter

Skölj rabarbern och skiva den. Lägg i en rostfri kastrull. Tvätta och skiva citronen med skal och allt, lägg i myntastjälkarna och häll på sockret. Koka upp vattnet och häll det över hela härligheten. Låt dra i några dagar, kanske tre. Sila bort alla fasta delar. Häll upp saften i burkar och frys ner det du inte dricker upp genast. (Det här blir alltså blandsaft som skall spädas ut med vatten innan den dricks upp.) Jag har en vision om att man kunde använda en soda streamer till den färdiga saften och göra rabarberlemonad. Men eftersom vi inte har nån har jag ingen aning om huruvida det lyckas eller inte.

Många brukar inte blanda i sockret förrän efter att rabarbern har silats bort, så om man vill blanda i sockret senare kan man göra det. Hetta i så fall upp saften den färdiga saften så att sockret löser sig. Jag lägger i sockret från början för att jag alltid har gjort så. Man kan ju använda den söta rabarbern som blir över i t.ex. paj eller på gröt eller till något annat.

Det här med chokladmynta i saften verkar hursomhelst vara en hit. Både gott och fräscht. Men det går precis lika bra utan också.

7 kommentarer:

  1. Och VAD är chokladmynta? Gjorde rabarbersaft förra sommaren och slängde i en vaniljstång i kastrullen. Det var faktiskt jättegott. (skar upp vaniljstången och skrapade ur fröna som också ska med i saften)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokladmynta är en variant av vanlig mynta, ser alltså likadan ut som kryddväxten men smakar lite mintchoklad. Den finns till exempel vid Sunds trädgård!

      Vanilj i rabarbersaften låter supergott! Bra idé!

      Radera
  2. Vi brukar också använda olika sorters myntor i olika sorters saft. Vaniljstänger, kanelstänger, citroner, citronmeliss osv. testar vi också ofta med och jag tycker det e riktigt kul att testa sig fram till olika favoritsmaker :)
    Sodastream idén din har mina föräldrar redan testat, de köpte en streamer endast för att de tänkte att de skulle göra sin egen saft till limonad..men det fungerade inte alls. :/ Men om du får nys om något sätt som man får kolsyran att hållas i egengjord saft så hojta till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, det var tur att du varnade oss, för jag var säker på att det skulle gå. Men hur är det månne om man gör mineralvatten först och blandar saftkoncentratet i bubbelvattnet? Kanske bubblorna hålls där då?

      Mynta är gott!

      Radera
  3. Tack för receptet Malin! Ska absolut göra bara jag får tag i tillräckligt med rabarber.
    Min syster har använt soda streamer till havtornssaft (utan socker) och det funkade. Vet inget desto mer, har ingen streamer själv så jag har ingen erfarenhet ev det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju säkert sockret som på något sätt tar bort kolsyran, för jag minns att vi nån gång har satt sockerbitar i cokis när jag var liten, bara för att kolsyran skulle försvinna snabbare. Vet inte hur det där funkar. Måste fråga Caj, han brukar veta.

      Radera
  4. Oj, den här saften var ju jättegod!!! Och att jag sen kunde göra min favoritsylt (rabarber-banan) av rabarbern efter att jag hade silat bort saften var ju bara fantastiskt! Rabarberskörden kunde ju användas dubbelt upp liksom. Härligt!

    Min pappa gör kolsyrad saft med en soda streamer hela tiden, och det fungerar utmärkt. Tror han kolsyrar bara vattnet och blandar sedan saften som vanligt, men med kolsyrat vatten då. Så har vi också gjort några gånger med lyckat resultat. Ska nog testa med den här rabarbersaften också, tror det kommer bli supergott!

    SvaraRadera