21 maj 2013

Förlossningshyposensibilisering

Jag har gått regelbundet på akupunktur mot min foglossning i närmare tre månader. Ibland känns det som om det hjälper, ibland inte alls, men barnmorskorna är jättetrevliga och jag får åtminstone en inbokad stund för att bara ligga stilla och slappna av.

Dessutom utförs akupunkturen på BB. Vilket gör att jag långsamt vänjer mig vid stället och får trevliga och avslappnade, nya minnen därifrån. Förra gången höll de på med något bygge i det vanliga rummet där jag brukar ligga, så jag fick plats i ett vanligt bb-rum, alltså ett sånt där man bor efter förlossningen. Och igår fick jag akupunkturen i en förlossningssal! Kanske det finns något slags terapitanke bakom allt det här. Inte mig emot.

Dessutom togs min CTG-kurva igår i samma rum där jag låg och mätte sammandragningar och hjärtljud inför förlossningen med Idun för fem och ett halvt år sedan. Medan jag låg där igår och spelade Candy Crush (jag behöver förresten en till som kan hjälpa mig att låsa upp nästa nivå! Vem är frivillig?) hörde jag ett galet argsint spädbarnstjut. Jag tyckte att det kom från en av förlossningssalarna, och jag blev så rörd att ögonen tårades. Tänk, att där och då, kanske ett par föräldrar träffade sitt barn för första gången. Så fint.

Så här såg vi ut 2007 några timmar efter att Idun slunkit ut. Tänk att hon fyller sex år i höst! Och att Lovis fyller sju år IDAG! Så här i efterhand har det verkligen gått fort.

Caj, Lovis, jag och Idun, 12.10 2007. De var så SMÅ, båda två.

10 kommentarer:

  1. Men ni ser ju HELT likadana ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tänkte först att du menade att vi ser likadana ut SOM VARANDRA. Eller kanske det var det du menade?

      Radera
  2. Svar
    1. Oj tack Pia! Man känner sig allt annat än fager i sjukhusets vispgrötsrosa dressar :)

      Radera
  3. Spännande! :)

    Skrev just ett litet blogginlägg om mamma-kroppen. Har gått och funderat lite kring det där... Jag känner ju en press att jag snabbt skulle behöva komma i form och bli "som förr". Lite intresserad av hur du har känt och upplevt kring det här? Kanske pressen bara är i mitt huvud?

    Lycka till med allt kära du!

    /Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina! Det där med mammakroppen är intressant, ditt inlägg satte ord på flera grejer jag har funderat på. Speciellt kanske det där hur andra kommenterar ens gravida kropp på ett väldigt okänsligt sätt. Jag trodde inte att jag var så värst känslig gällande den saken, men tydligen har jag tagit åt mig i alla fall av vad folk har sagt. På ett sätt är jag förvånad över att jag känner mig så gigantisk och klumpig just nu, jag är varken svullen eller har gått upp väldigt mycket och om jag var/hade det skulle det hursomhelst inte vara något jag kan påverka särskilt mycket. Och just därför är alla de där kommentarerna så onödiga. Vad gör man med dem, liksom? Ännu värre blir det säkert när bebin är ute och jag plötsligt förväntas ha full kontroll över kroppen igen. Kanske jag måste blogga om det då. Om jag vågar.

      Men jag är förvånad över att jag ägnar min kropp efter graviditeten så pass mycket tankar redan nu. Jag tänkte nämligen att jag hade kommit över sådana tankar med ålder och mognad. Hah. Tydligen inte alls. Jag ska i alla fall försöka fokusera på att inte tycka illa om min postgravida kropp utan försöka älska den med alla skavanker och slitningar. Ingen tjänar ju något på att man går omkring och känner sig otillräcklig (eller jo, kanske skönhets- och gymindustrin). Och hoppas du också kan frigöra dig från pressen. 6 månader efter en förlossning är en väldigt kort tid. En graviditet förändrar ofta kroppen för evigt och så MÅSTE det få vara. Det är ju ett nytt liv som har blivit till. Var snäll med dig själv. Det hoppas jag att jag kan vara!

      Radera
    2. En av de märkligaste sakerna som slog mig nu i efterhand att en av de vanligaste frågorna under graviditeten var "Hur mycket har du gått upp i vikt?" inte "hur mår du under graviditeten?" eller något annat som kanske skulle kännas trevligare att prata om. Men, eftersom hela samhället i stort är viktfixerat så kanske det egentligen inte är så konstigt att man inte kommer i från det heller under och efter graviditeten.

      Ja, det är precis som du skrev "man förväntas ha full kontroll på kroppen igen" bums efter förlossningen. Då skall allt vara som vanligt igen.

      Tack, jag försöker att vara snäll och vänlig mot mig själv. Kommer nog inte börja panik-träna. :)

      Ser fram emot ditt blogginlägg om mammakroppen! :) Känner att det säkert blir mera skrivet om det här på Som vanligt bloggen också... Intressant ämne som sagt.

      Kram!

      Radera
  4. Hej alla är Kim från enad stat of America är här för att vittna i namn av denna stora man som har fört tillbaka lycka till min familj efter min älskare Chris lämnade mig för 3år för en annan kvinna, jag verkligen älskade Chris eftersom han var min första älskar jag försökte allt i min makt för att få Chris back till mitt liv men människor jag träffade bara hålls på scamming mig och ljuger för mig, då normalt på lördagar jag går ut för att göra mitt hår och få lite saker, sedan jag hade människor diskuterar på salongen om de lyssnar till det radio väl att det finns ett program (hur jag kom tillbaka mitt ex) och började prata mycket om Dr Sunny hur den här mannen har hjälpt massor av människor i att föra tillbaka det älskare, så omedelbart jag gick nära dessa damer träffade jag på salongen och jag förklarade saker för dem att de sa att jag skulle försöka kontakta Dr Sunny att han har varit tal om staden och människor verkligen kontaktar honom för att få hjälp omedelbart vi sökte på internet och läsa bra saker om Dr Sunny jag nu fått en ll Dr Sunny kontakt direkt på salongen jag gav Dr Sunny ett samtal och jag delade mitt problem med honom att han bara sa till mig att inte oroa sig för att jag bara ska vara glad, han sa bara att jag skulle skicka honom några få detaljer som jag gjorde, och sedan fick han tillbaka till mig skulle det allt vara okej inom 36hours jag var så glad då Dr Sunny gjorde sitt arbete och att han inte misslyckas mig, min älskare Chris kom till mig i tårar och bad om ursäkt till mig för att lämna mig i djup smärta för gott 3år, så han bestämde sig för att bevisa att han aldrig kommer att lämna mig av någon anledning gjorde han mig hade tillgång till sitt konto och gjorde mig hans anhöriga på hela hans vilja, nu den mest perfekta sak är att han inte kan tillbringa en minut utan att se mig eller ringa mig, är så tacksam till Dr Sunny för att föra tillbaka den lycka som jag saknar i flera år, kontakta Dr Sunny för hjälp han är en pålitlig man i e-post är drsunnydsolution1@gmail.com eller så kan du ringa honom eller WhatsApp honom med det här numret ... + 2348077620669

    (1) Om du vill att ditt ex tillbaka.
    (2) Om du alltid har mardrömmar.
    (3) som du vill ska främjas på kontoret.
    (4) Du vill kvinnor / män att springa efter dig.
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) [Du vill vara rik.
    (7) som du vill knyta din make / maka att bli din för evigt.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) Om du vill stoppa din skilsmässa.
    10) Hjälp att föra människor ut ur fängelset.
    (11) Förbindelse Spells
    (12) Miracle Spells
    (13) Beauty Spells
    (14) PROFETIA CHARM
    (15) Sevärdhet Spells
    (16) Onda ögat stavar.
    (17) Kissing Stava
    (18) Ta bort Sjuk Spells.
    (19) VAL VINNANDE stavar.
    (20) SUCCESS IN TENTAMEN formler.
    (21) Charm att få vem älska dig.

    KONTAKT: drsunnydsolution1@gmail.com

    SvaraRadera


  5. Allt tack till Dr Isikolo för kärleksspell som gjorde min skilsmässa make hemma

    Am Angela Baca Alosilla .. Är väldigt glad idag inte på grund av något annat än bara på grund av vad den här stora mannen kallade Dr. Isikolo gjorde för mig. Jag var så nere när min ex make lämnade mig. Jag kan bara inte tro det här nu är min ex man nu tillbaka till mig på knäna och presenterar en rubinro som ber mig att ta tillbaka honom och han kände sig otrogen och ledsen för att han lämnade mig och för att få mig att smärta efter skilsmässan. Och hela detta mirakel hände efter att jag beställde en brådskande 48 timmar från Dr Isikolo. Sir Jag är den lyckligaste kvinnan idag i hela denna stora värld. Dr Isikolo du gjorde det verkligen. Ja. Det är ett mirakel och evigt nöje och glädje för mig och min familj idag .. Tack sir för din dyrbara hjälp. Du är en äkta stavbräda och du kommer aldrig att glömmas för att göra mig en fulländad kvinna igen .. Du är min hjälte .. Barnen är glada att få sin pappa att komma hem för gott. kontakta honom om du behöver akut hjälp i ditt förhållande. E-post: isikolosolutionhome@gmail.com. ring eller Whatsapp eller Viber honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  6. Ända sedan min man fick mig skild under de senaste 2 åren hade jag inte varit jag själv. Jag granskade något inlägg av hur jag kunde få tillbaka min man då, jag såg ett vittnesbörd delat av Sabrina Tampolja från Schweiz om en stavningskastare som heter Dr Isikolo. Jag kontaktade Marina Chaos för att bekräfta hur Dr Isikolo hjälpte henne och hon klargjorde allt för mig om hur han hjälpte henne och det gav mig modet att komma i kontakt med Dr Isikolo för hjälp. Dr Isikolo försäkrade mig om att mina dagar av sorg kommer att vara över 12 till 16 timmar efter att han har avslutat sitt arbete. Jag följde hans instruktioner som han gav mig för att jag hade tro, tro, hopp och lita på honom. Sannerligen säger jag till dig idag att jag och min man är tillsammans igen och jag kan med stolthet säga och vittna om världen av vad Dr Isikolo gjorde för mig. Kontakta honom idag via E-post: E-post: isikolosolutionhome@gmail.com. ring eller Whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera