6 maj 2013

Jaha

Klockan är 04.47 och jag har varit vaken i två timmar. Vad ska jag nu hitta på? Hittills har jag:

- Försökt somna om
- Tänkt på allt möjligt
- Besökt damrummet två gånger (who am I kidding, det är nog lika mycket herrum. Vilket får mig att tänka på att när man säger damrum tänker man på en toalett, när man säger herrum tänker åtminstone jag på ett slags kontor med lädersoffgrupp, cigarrer, barskåp och fullproppad bokhylla. Hur kan det komma sig?)
- Kollat min mail på telefonen
- Spelat Wordfeud
- Tittat på Idun, som kommit till vår säng i något skede och mitt i allt lade sig på mage och stödde hakan i händerna, som om hon tänkte på något viktigt. Fast hon sov.
- Gett upp, stigit upp ur sängen och satt mig vid datorn.
- Skrattat år Mileas strump-trick. Fy vad roligt!
- Lagt ett bud på ett klädpaket på huuto där 80% av kläderna kanske inte var min stil, men de återstående 20% var så pass bra att jag ansåg det vara värt det. Framförallt för att plaggens antal var ungefär 20 och priset mitt bud ligger på 11€. Vinner jag är det värt det.
- Letat efter husvagnar på Findit. Utifall att husvagnsandan skulle falla på.

Ja, det var väl ungefär det. Mina alternativ för återstående två timmar innan familjen vaknar är följande:
- Vara en hurtig husmor och baka något gott till frukost. (Det kommer jag aldrig att orka göra)
- Klippa till något plagg som jag kan sy någon gång i framtiden (Det kommer jag aldrig att orka göra)
- Läsa lite (Det kommer jag kanske att orka göra)
- Gå ner och flytta på små saker som ligger på fel ställe (Det här tänker jag ofta att jag skall göra när jag vaknar om natten men gör nästan aldrig. Det innebär att jag både måste gå och böja mig, två aktiviteter som på alla sätt är smärtsamma och jobbiga. Men likväl tänker jag tanken nästan varje natt.)
- Gå in på nettiauto och titta ifall någon ny bil har dykt upp. (Det kommer jag antagligen att göra)
- Lägga mig i sängen, stirra i taket och undra varför jag inte kan sova (Det mest sannolika alternativet)

4 kommentarer:

  1. Och nu är det morgon när jag läser det här.

    Jag kramar dej och tänker på att du är trött och tung och kanske ledsen idag.
    Misströsta inte. Heidis ytterligare har fina små animationer några inlägg tillbaka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram Minna och tack för dina stöttande ord! Min dag har varit dvalaaktig, jag somnar här och var och nu och då. Bebin på ultraljudet var så vild att jag fick göra två ctg-kurvor eftersom den bara sprattlade och sparkade vilt omkring sig. Haha. Det är antagligen dit min energi går. Behjärtansvärt, förvisso, men ganska uttröttande.

      Radera
  2. Oj, jag kommer ihåg hur mycket jag vakade under min förra graviditet. Det är inte roligt. Men till saken hörde då att jag dragits med mycket sömnproblem också tidigare, något jag nu fått hjälp med (hurra!).

    Det verkar som att din sömnlöshet är kopplad till gravidhormonerna och eftersom det då inte finns så mycket man kan göra är det bara att gilla läget.

    Eftersom jag verkligen haft grymma sömnproblem förstår jag om någon att välmenade råd ofta upplevs naiva, men en av de saker som hjälpt mig är att tänka att man kan använda sin sömnlöshet på ett positivt sätt. Stiga upp och göra sånt man inte hunnit med, och glädja sig över att man är en kreativ och ansvarsfull människa (ja, det är oftast just kreativa och ansvarsfulla människor som är sömnlösa!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är alla lite dåliga på att sova i min ursprungsfamilj, så jag är ganska van (det blir nämligen värre med åren). Men den här graviditetens sömnfrånvaro slår all tidigare dito med hästlängder. Jag brukar tack och lov inte stressa upp mig. Ofta ligger jag och läser och försöker sova ikapp nån annan gång istället. Det som är jobbigt nu är att jag är så otroligt trött utan att få sömn, så jag kan sällan göra något vettigt av mina vargtimmar. Men tack för tipsen. Det kan ju faktiskt trösta lite att tänka att man är en kreativ människa, åtminstone (ansvarsfull vet jag inte om jag kan kalla mig eftersom jag sällan väljer att göra jobbsaker nattetid.)

      Radera