5 maj 2013

En karelsk pirog fylld med bin


Jag är lite mer uppåt idag. Framförallt för att jag sov så otroligt gott i natt! Nio och en halv timme på raken (bortsett från alla toalettbesök, men dylika slipper jag nog inte undan i det här skedet längre). När jag vaknade halv tio låg Caj också fortfarande och slumrade bredvid mig och barnen hade stigit upp och satt nere vid matbordet och åt smörgås. Lyxliv!

Dessutom har jag sytt ett babynest. Inte för att jag vet om det behövs (har nån haft ett sånt? Är de bra till något?). Jag tänker mig att det kanske kan vara praktiskt med några kanter runt bebisen de nätter vi är fem i sängen. Det händer förvisso alltmer sällan att Lovis och Idun sover med oss, men alltid nu som då kommer de tassande, och då är det ju bra att vara förberedd så att alla ryms tryggt.

Anvisningarna fick jag härifrån.
Resultatet ser ut så här (vänligen bortse från den icke så mästerliga bildkompositionen):
Som en karelsk pirog, ungefär. Men mysigare att ligga i.

I morgon börjar min bloggturné! Först av alla besöker jag Mia.

Dessutom händer det andra nervkittlande saker nästa vecka.
Vi ska på ultraljud.
Och så småningom kommer den nya boken att recenseras (det är framförallt skrämmande, man vet aldrig hur det kommer att gå).
Min fammo fyller 90.
Vi (okej, Caj) skall kanske gräva fram bebisängen ur skjulet och se om den behöver målas om och fixas upp, vilket vi misstänker.
Och så vidare.

5 kommentarer:

  1. Ensio sov mellan oss de tre första månaderna på en egen liten madrass. Runt madrassen hade vi snurrat ett dubbelvikt spjälsängsskydd, så det blev en krångligare version av ett babynest. Nästa unge skall nog få ett riktigt nest tror jag... De verkar väldigt bra och praktiska. Ditt var väldigt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var inte alls svårt att sy heller. Jag får återkomma med en utvärdering när vi har använt det. Båda barnen hittills har nog sovit mellan oss så där utan nåt skydd och det har gått bra. Men nu tänkte jag att vi provar den här varianten.

      Radera
  2. Vår Nelly gillar sitt babynest! Började använda det i vår säng första månaden o nu sover hon i det i spjälsängen. Numera har jag det öppet i änden eftersom vi har en stor tjej! Snart e det nog dags att ta bort det så hon kan börja sträcka på armarna ordentligt över huvudet!
    Lite lustigt var att hon nötte bort håret mitt uppe på huvudet före bakhuvudet o sidorna, eftersom som gned huvudet mot babynestet!
    Inga problem att komma till ro på resa heller eftersom vi hade babynestet med!/Maria Blomqvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där tänker jag också att är en bra grej: att man kan ha babynestet med lite varsomhelst och alltid ha en trygg sovplats åt bebin. Dessutom går det ju att ha i vagnen istället för en bärkasse ifall det är varmt i sommar. Tänker jag mig.

      Radera
  3. Åååh, kan du inte lotta ut ett babynest :). Jag är urdålig på att sy men skulle vilja ha ett sånt till den kommande babyn!

    SvaraRadera