29 maj 2013

Slut på saft

Jag har tagit inte mindre än TRE tupplurar idag, sov som en kratta förra natten som vanligt och dagens produktivitet har sett ut därefter. Dagens två mål var
1) att komma mig iväg på akupunktur och
2) att reparera flugfönstret som singlade ner från vårt sovrumsfönster igår när vi satt och åt.

Tanken på att göra ett helt nytt, fräscht flugfönster som inte har flagande lister och sneda vinklar slog mig, men den viftade jag bort. Man ska inte göra det för svårt, för då får man inget gjort. Så efter att ha lösgjort nätet, tagit bort alla stift och spikar och limmat och spikat om ramen, samt fäst nätet igen fungerar det som det skall. Dessutom häftade jag fast två gummisnoddar som går att fästa kring fönsterhakarna så att samma fadäs inte upprepas. Det ser lika slitet ut som förr men fyller sin funktion alldeles utmärkt. Dessutom förbrukade jag inget nytt material alls, utöver åtta små spikar. Mycket bra.

*här kan man föreställa sig hur det ser ut, jag tog en bild, men den avslöjade så mycket flagande målfärg att jag låter bli att lägga upp den*

Medan jag sov min tredje tupplur bakade Caj pizza. Sen avnjöt vi den på terrassen tillsammans med fjolårets sista rabarbersaft. Det är dags att göra mera. Kanske det får bli morgondagens målsättning?

7 kommentarer:

  1. Hej! Undrar hur du gör rabarbersaft? Kokar du eller lagar du råsaft? Tycker det e så gott och minns att mamma lagade råsaft förr men det tål inte min mage ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skär rabarbern i bitar, blandar i socker och lite citron (och igår några stjälkar chokladmynta -det verkar ha varit ett utomordentligt bra drag) och häller över kokande vatten. Sen får det stå och dra i några dagar, sen silar jag bort alla stora delar och fryser in i frysaskar. Men kolla in Karins och Magnus matblogg, där fanns två recept såg jag! http://antonanton.fi/fi/blog/rabarbersaft-x-2

      Radera
    2. Tack för tipsen! Har tyvärr ingen egen rabarber men brukar få av andra. Ska nog plantera rabarber i vår egen trädgård.

      Radera
  2. Malin, kanske dags att besöka frysen på Forsbygränd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det mamma. Vi är inne på de sista stackars jordgubbarna och har köpt euroshopper nu. Jag tror att det forsbyfrysen har att erbjuda är mycket fräschare.

      Radera
  3. Gör saft på svartvinbärsblad! Jättegott! Jätteenkelt! Recept lär finnas i den utomordentligt läsvärda boken Lev mer på mindre : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ÄLSKAR svartvinbärsbladssaft och stod faktiskt så sent som idag och fingrade på några blad och funderade... våra buskar är bara så små ännu att jag är rädd för att länsa dem på för många blad så att bären bränner sig i solen eller något. Men bra att du påminde om var jag hittar ett bra recept, för att just det receptet fanns just i din bok hade jag glömt. Men nu minns jag! Tack!

      Radera