26 december 2011

Olika sorters lycka

Vi hade laddat upp både mentalt (med iver och höga förväntningar) och konkret (med skinka till familjemiddagen, julgröt till Cajs morföräldrars jullunch och cupcakes till juldagens släktträff).

Det började fenomenalt. Alla syskon med familjer var på plats hos mamma och pappa, till och med fammo och mommo var där. Kusinerna lekte ivrigt tillsammans, julbordet var överdådigt och läckert, jag fick bara bra presenter och många av rimmen var riktiga hittar.

Sedan blev det natt. Den äldsta generationen åkte hem till sig, men vi övriga fjorton stannade kvar i mitt barndomshem, jag gick till sängs ungefär ettiden.

Klockan tre vaknade Lovis av örvärk. Halv fem steg hon upp för gott. Kvart över fem vaknade Idun av samma smärtor, Caj, som redan på julaftonskvällen innan vi somnade kände sig krasslig, kom ner med henne. Så där satt vi, bland alla sönderrivna papper och färska julklappar.  Håglöst stirrande framför oss önskade vi förgäves att barnen skulle somna.

På morgonen packade vi ihop våra pinaler och åkte till akuten. Sen storhandlade vi på apoteket och åkte hem istället för på släktträff.

Vi har varit inomhus sedan dess. Utom när jag högg ved idag. Och vet ni var: det är riktigt skönt. Vi äter julgodis, eldar, tittar på film och vilar (jag har tagit en tupplur både idag och igår). Barnen sov bort gårdagen och blev betydligt friskare på kuppen, Lovis har startat en butik som heter Möss-market där hon säljer mössor som hon syr på sin nya barnsymaskin och Idun sköter sin docka i den nya liggvagnen hon fick. De pysslar, vi spelar spel, äter lite till.

Och vi njuter. Lovis och jag har gått i pyjamas hela dagen (till och med när jag högg ved och hämtade mjölk från bondgården hade jag bara pyjamas under). Det går ingen nöd på oss nu när barnen inte har (lika) ont i öronen längre.

Att vara hemma på jul är mysigt. Jättemysigt.

4 kommentarer:

  1. Också här har barnen varit krassliga. Och även om det varit jobbigt med krasselgnället så har vi haft en väldigt skön och avkopplande jul. Vi har varvat mellan att ligga på soffan och bygga lego. Hoppas ni mår bättre och får vara friska nu när avresan närmar sej.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg! Vi har också firat en alternativ jul, den första hemma hos oss, så det här inlägget rörde verkligen mitt hjärta. Just så har också vi haft det!

    Hälsar
    Flickan med gåtan i tävlingen

    SvaraRadera
  3. Christina: tack!
    Sus: Vi mår redan bättre, tack. Eller de. Jag mår lite sämre, men då mådde jag väldigt bra från början. HOppas i alla fall jag slipper flunsan, att flyga med snor i öronen är hemskt, vet jag av erfarenhet.

    Anonym: Det låter skönt! Vi blev faktiskt inspirerade till att vara hemma nästa jul och så blir det antagligen också eftersom två av mina syskon firar med sina respektives familjer. Jag hoppas i alla fall att min yngsta bror och mina föräldrar kommer. Det kan bli riktigt lugnt och skönt, tror jag.

    SvaraRadera