3 december 2011

10,5 timmar

Borgå ligger ofattbart långt från Jakobstad. Vi kör alltid ungefär så hårt som man får. Men det tog oss över tio timmar från start till målgång den här gången. Närmare bestämt tio och en halv.

Fatta! Tio och en halv.

Det går snabbare att flyga över Atlanten.

Att köra i mörker, regn och eventuell halka är en mardröm, när man tänker närmare på det är det ju helt vansinnigt att mötas i hundra kilometers hastighet i beckmörker. Men vi överlevde.

På tal om att flyga börjar jag ha lite dåligt samvete över allt bränsle vi indirekt förbrukar genom att flyga till Martinique (om exakt en månad idag). Och jag tänker att vi som kompensation kanske borde göra oss av med bilen och åka kommunalt, cykla och gå överallt.

Det är väldigt, väldigt komplicerat att vara utan bil i Österbotten. Det kan hända att det nästan inte går, med tanke på jobb och dagis. Det är inte heller lätt att genomföra med två rätt unga barn i hushållet, vintertid är det för halt att cykla, och för långt och kallt att gå.

Fast förra året intervjuade jag en familj som var utan bil i sju månader, i Jakobstad. Det var bökigt, men det gick. Om vi säljer bilen har vi ju inget val utan måste klara oss.

Jag har inte övertygat Caj än, inte ens mig själv, men jag tänker på det ganska ofta. En gång räknade jag ut att vi lägger ut ungefär tre hundra euro på bilen i månaden (bränsle, försäkringar, bilens värde utslaget på tio år, service osv.) Man kunde antagligen åka taxi och buss ganska många gånger för den summan. Det skulle vara intressant att prova.

9 kommentarer:

  1. Skulle det kunna funka med en "lådcykel"? ("christianiacykel") de lär klara vinterföre rätt bra. Kanske med motor och batteri, man kan få sånt som laddas i nerförsbackarna, hjälper till uppför. :) Och så får man plats med minst två barn i lådan.
    H. Sofie i Köpenhamn

    SvaraRadera
  2. För oss skulle livet vara en omöjlig ekvation utan bil. Däremot prioriterar jag att ha en bra, pålitlig, trygg och säker bil, just för att den är i använding hela tiden. Många och långa sträckor längs den mörka landsvägen blir det.

    SvaraRadera
  3. Jag vet nog hur det känns att åka långa sträckor i vintermörkret. I år åker vi inte under juletiden till mina föräldrar, som bor i Pello, för att vi tyckte att det var så otroligt jobbigt att åka dit ifjol. 12 timmar i mörkret var ingen höjdare! Det blir roligare att åka dit i mars då det är ljusare landskaper. Innan vi fick det fjärde barnet tog vi alltid nattåget och det funkade jättebra. Nu har vi inte längre råd med det för att vi skulle behöva två tågkupéer. Det är tråkigt att man måste åka med bil för att man inte har råd med att aåka med tåg :(.

    SvaraRadera
  4. Bor man på Herrholmsgatan (och inga barn har) så klarar man sig med peden, har jag fått höra.

    SvaraRadera
  5. Har just kollat priser från Karis till Vasa med tåg. Och nog överväger jag att ta bilen. Så jävla dyrt är tåget fast det yngsta barnet åker gratis. Och de två andra med på familjebiljett. Hur tänker man i det här landet egentligen? Att det är smartare att barnfamiljer åker bil så de inte stör andra på tåget?

    SvaraRadera
  6. Äh men shit att du ens funderar såna saker! Man klarar sej kanske utan bil i Österbotten om man är utan barn och har föräldrar/vänner som man kan låna en när det behövs. Eller det är klart att man överlever, men till vilket pris? Ekologiskt tänkande med måtta. Och sen kan jag inte förstå att du känner dej skyldig tilll Mother Earth för att ni gör en flygresa. (Jag är själv ekologisk så mycket jag kan, med att välja ekologiska livsmedel då det finns, lämna bilen hemma om det går osv)

    SvaraRadera
  7. Hurra för dig som vann pris, Malin! Jag följde galan med spänning och hoppades och trodde på dig! Välförtjänt!

    SvaraRadera
  8. OMG, åk nu bara iväg till Martinique och panta flaskor där istället så gottgör du er resa :)

    SvaraRadera
  9. Grattis finaste Malin! Hejade på dig!

    Vi var utan bil i flera år och det gick bra. Men så bor vi ju med alla alternativ utanför dörren eller åtminstone på ett par km avstånd. Fortfarande tar vi aldrig bilen till butiken, vi går och vi bär. Det är motion och styrketräning i ett. Barnen har blivit duktiga på gå och åka buss, vilket är en stor fördel om man är ute och reser, vant hoppar de in i bussen bara och tar sig en sittplats än här än där.

    SvaraRadera