Ända sedan det där Actilife-inlägget samt en mycket intressant diskussion som uppstod på Facebook till följd av annonsen (jag tror diskussionen landade på runt 80 kommentarer, folk hade många bra poänger) har vi gått här hemma och funderat och pratat hit och dit, Caj och jag. Om humor, om vad man får skämta om, om hur folk ser på sina förhållanden. Om vad folk vill ha av sina förhållanden, om vad man förväntar sig, vad man förväntas förvänta sig och så vidare. Ja det finns verkligen mycket intressant att dryfta. En av Cajs bästa egenskaper är nog att han inte tänker i samma spår som jag eller som nästan nån annan för den delen, vilket ger mig en massa nya idéer och insikter.
Nu tänker jag koppla av med en film, men om ni inte gör detsamma tycker jag ni skall gå och läsa den här mycket intressanta analysen Caj har gjort om annonsen i fråga. Jag är säker på att de som gjorde annonsen inte har analyserat sina motiv lika ingående, men det hade de kanske behövt göra med tanke på resultatet.
Ha en fin kväll!
Nu vet jag inte om den här syns, men jag blev riktigt förbannad på en reklam ett gäng yh-ekonomstuderande körde i våras för sitt "CEO's and Office hoe's" party. Redan namnet på festen var förjävligt, men det blev inte bättre av affischen:
SvaraRaderahttps://lh3.googleusercontent.com/-pdiW4gljQkU/UTSE8PhHhxI/AAAAAAAAEeI/BpQGUhq8qqE/s472/20130304_132507.jpg
Dels hela sexiga sekreterarjargongen och män i kostym (för kvinnor kan ju inte vara ledare), dels det att trakasserier på arbetsplatsen inte är det minsta kul. Att nattklubben också gladeligen tryckte upp (om inte rent av designade) dessa plakat, trots att de redan är kända för att ha vissa problem med sexism.
För att vara ett skämt saknar den här bilden en stor portion samtycke.
Det känns som om könsroller och sex är en skrämmande lätt väg att gå i marknadsföring. Som du skriver ovan kunde det behövas en mer genomgående analys av motiven, men sexistisk marknadsföring verkar ofta vara otäckt utstuderad. Cajs funderingar var också spännande att läsa. :)
Nej fy. Det här är ännu ett bevis på hur sjukt det blir när man fortsätter tänka i de här banorna utan att ifrågasätta var man egentligen håller på med. Det MÅSTE ju finnas roligare och bättre koncept att ta till.
RaderaKönsroller och sex ÄR verkligen en skrämmande lätt väg att gå. Också så där i humorväg tycker jag faktiskt att det är lite att ta den enkla vägen ut. Under bältet-skämt och sexist-skämt är nog något av det vanligaste som folk tar till när de vill vara roliga. Och det är så gott som ALDRIG roligt på riktigt utan folk skrattar för att de är vana att skratta åt det.