20 november 2011

Listan över ämnen som delar folket

Här kommer en lista med saker som folk (i min ålder kanske?) ofta har väldigt starka och ensidiga åsikter om.
- dagis
- vaccin
- LCHF
- Anna Wahlgren
- amning
- skönhetsoperationer
(varsågoda och komplettera)
- I vilken riktning barnbilstolar skall placeras (Tack, Maria)

För femton år sedan såg listan ut så här:
- Gud
- sex före äktenskapet
- samboende
- musik
- alkohol och tobak
(varsågoda och komplettera)
- abort (Förstås, hur kunde jag glömma det?)

Hur ser listan ut om femton år?

7 kommentarer:

  1. Då kanske det har gått tillbaka till den tidigare listan, fast nu gäller det ens barn? :)

    SvaraRadera
  2. Jo, vissa av sakerna, kanske. Men jag funderade lite och undrar om man kanske pratar ännu mer om skönhetsoperationer, om huruvida det är okej med otrohet (jag föreställer mig att folks äktenskap säkert har utvecklats i vitt skilda riktningar), och så kanske vi vid det laget äntligen tittar utifrån vår familjebubbla och börjar engagera oss i samhället så pass mycket att vi verkligen eldar upp oss över något politiskt.

    SvaraRadera
  3. Kan nog inte riktigt hålla med om den där 15 år gamla listan. Kanske för att jag inte bor i bibelbältet? Eller? Och musik?

    Skrattade gott åt Anna Wahlgren. Henne hade jag glömt, fast jag har boken i hyllan. Hos mig skulle hon ha varit på för tio år sedan-listan. Amning med. Men jo, nog snackas det mycket amning ännu.

    Jag tycker faktiskt Gud är mer aktuell nu än för femton år sedan. Är vi här i söder femton år före eller efter i den diskussionen då? Eller har det med min ålder att göra?

    SvaraRadera
  4. Du glömde bilstolar!! Bakåtvända!! Hett ämne. Fast dina barn har ju vuxit ur den åldern, eller?

    Femton år sedan-listan känner jag nog inte heller igen. Vad jag minns diskuterade vi ekologi mycket, ekologiska livsval, abort, en del politik faktiskt (det gör vi knappt idag), och pojkar :-P
    Men dagens lista var nappiin!

    SvaraRadera
  5. Situationsdiktaren: Bibelbältet och mitt umgänge hade nog mycket med listan att göra för min del. Jag vet inte heller med musiken, men jag vill minnas att det pågick en konflikt mellan "rockare" och "hoppare" i Nykarleby. Haha!

    Maria: jag får komplettera listan, naturligtvis skall bilstolarna vara med! Abort skall också vara med på listan för 15 år sedan! Vi diskuterade inte alls ekologi särskilt mycket, eller debatterade åtsmistone inte om det när vi var 15, så här var vi efter med det...

    SvaraRadera
  6. Listorna försvinner med åren, man blir mer nyanserad och slipad i kanterna.
    "En som vet"

    SvaraRadera
  7. jag tror också att listorna säger mer om specifika gäng än t ex en viss åldersgrupp.

    skulle egentligen vara intressantare om "list-rubriken" var LISTAN ÖVER ÄMNEN DÄR JAG DELAR UPP FOLKET.

    alltså inte jag som i du. utan jag som i var och en.

    hanna k

    SvaraRadera