21 november 2011

Gränslösheten

Det finns för mycket. Av allt.
Det finns för mycket information.
Det finns för många roliga saker att göra.
Det finns för mycket att engagera sig i.
Det finns för många vägar att gå, springa.
Det finns för många roller att axla.
Det finns för många ideal att leva upp till.
Det finns kanske till och med för många drömmar att förverkliga.

Det är lätt att bli handlingsförlamad när man har allt att välja på.
Lika bra som barn mår av att få tydliga gränser skulle vi alla må av att någon annan sa stopp ibland. Själva klarar vi inte riktigt av det, tycker jag.

13 kommentarer:

  1. Och det här är inte ett rop på hjälp, jag mår rätt bra, tack :)

    SvaraRadera
  2. Håller med! Jag har börjat känna att det är förbjudet att göra "ingenting" på en ledig dag. Vem det är som förbjuder, vet jag inte riktigt, men ofta kan jag vara riktigt trött efter ett veckoslut för att jag inte fattat att man blir matt av att göra en massa roliga saker också.

    SvaraRadera
  3. Senast i morse pratade vi om exakt samma sak vid frukostbordet. Det är dags att bromsa hjulet....

    Karin

    SvaraRadera
  4. Jasså, ni har fin hallfärg ni också! :) Vad kul!
    Gällande det där med att det finns för mycket att välja mellan hela tiden så läste jag en intressant artikel häromdagen om Decision Fatigue, som förklarar varför vi blir så trötta på alla val: http://www.nytimes.com/2011/08/21/magazine/do-you-suffer-from-decision-fatigue.html?pagewanted=all

    SvaraRadera
  5. Verkligen! Att lära sig sätta gränser och välja bort är kanske snart "det nya svarta".

    SvaraRadera
  6. jag kunde ha skrivit det här!

    eller, egentligen skrev du det jag har tänkt men inte lyckats formulera i skrift.

    tack!

    SvaraRadera
  7. Amen. . . Jag håller så med dig. . .

    Själv orkar jag (eller kanske har valt att inte orka) läsa dagstidningar och höra på radio, för det är aldeles för mycket mer information som flödar än vad jag behöver.

    SvaraRadera
  8. Så är det Malin.
    Å bra att du mår bra! :)


    H.Lina (:

    SvaraRadera
  9. Lina-kusin: Jo det är mycket som ligger i luften utan att det finns nån bakom...
    Pettas: japp
    Ninette: Rosa är fint! Tack för länken, jag tittade på den och konstaterade bara "inte nu" eftersom jag skulle göra nåt annat, men jag skall spara den :)
    Hanna: ja det tror jag också att det är!
    Puva: Du kan ju också skriva det! :)
    Lina: vad bra att du syns :) välkommen! (jag skall skriva in rättelserna imorgon, texten kommer först nästa vecka, så det hinns med, tack för mailet!)

    SvaraRadera
  10. Ja, numera är det ett medvetet val att begränsa sig, tidigare var vi naturligt begränsade. Det första jag borde göra är att sluta läsa bloggar. Men din slutar jag inte läsa, för du är så rolig!

    SvaraRadera