21 augusti 2014

Miljonärsfamiljen

Jag satt på bibban och jobbade igen. Nere i Slemmern (det är ett väldigt äckligt namn på en söt liten vik, tycker jag) ligger en stor yacht och guppar. I dag fick jag höra att ägaren är ingen mindre än Jorma Lillbacka, alltså samma man som äger Power Park i Härmä.

Vi pratade om båten vid matbordet, ryktet säger att samma yacht har varit med i Bond-filmen Golden Eye, som vi har sett för länge sedan och barnen ville ha ett förtydligande angående vem som ägde båten. Vi berättade att det är Power Parks ägare (de har varit till Power Park flera gånger). Reaktionen var omedelbar. "Kan man äga ett nöjesfält? Får han gå dit när han vill? Kommer han in gratis? Får han åka hur mycket som helst? Och sist: VI VILL OCKSÅ ÄGA ETT NÖJESFÄLT, KAN VI INTE KÖPA ETT?" Vi svarade förstås att nej, det skulle vi aldrig ha råd med, ett sådant kostar nog många miljoner.

Varpå barnen blev grymt chockade över att vi inte var miljonärer, för det har de enligt egen utsago "alltid trott". 

4 kommentarer:

  1. Nä-ä kan man få en bättre komplimang som förälder? För jag tolkar ju in att ni verkligen ger era barn allt de behöver emotionellt så de känner sig som miljonärer. Själv skäms jag ju nog för att dotter trots allt hade hört något om pengaangsten i somras då vi köpte hus o blev tvungna leva på kredit (ägaren hade påstått att kostar 2000 fixa garaget, som banken krävde, blev till 8000) och dotter oroat sig över om vi fattiga (som i Emil och Madicken)......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men vilken fin tolkning Anna! Den gillar jag! Fast å andra sidan, ibland om vi handlar mycket kan det nog höras oroade röster som undrar om vi handlar upp ALLA våra pengar. Det är inte så lätt att veta när man inte har koll på ekonomi överhuvudtaget.

      Radera