16 augusti 2014

Älgkuriosa

I går började jag skriva på en idé som jag har haft rätt länge. I dag fortsätter jag och när jag gjorde research inför projektet hittade jag följande kuriosa:

"Vad man vet har Danmark bara haft en enda älg. 14 juli 1999 simmade en älg från Sverige till Hornbæk på Nordsjälland och blev då Danmarks enda älg. 7 augusti samma år satte Danmarks Naturfredningsforening upp en älgvarningsskylt vid Humlebæk. Skylten hade samma motiv som den svenska älgskylten, men med vit bakgrund. I maj 2000 togs skylten ner efter att älgen dödats av ett tåg"
(källa: Wikipedia)

Jag undrar vad lokföraren tänkte, när hen lyckats ta kål på Danmarks ENDA älg. Fast i och för sig, kanske älgen kände sig ensam och välkomnade döden. Det är väl inte så kul att vara den enda i sitt slag i ett helt land, tänker jag mig.

2 kommentarer:

  1. Hahaha det här är sådant som jag gillar så jag skrattar högt här hemma :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Jag tycker det är så väldigt fascinerande sånt här!

      Radera