16 augusti 2014

Boktips

För många år sedan köpte jag en pocket av Curtis Sittenfeld på loppis, En klass för sig vill jag minnas att boken hette. Den var jättebra. Jag gillar ju att läsa om amerikanska internatskolor eller college- och universitetsmiljöer.

Idag på bibban plockade jag upp en ny bok av henne, Systerland heter den, och jag har redan plöjt halva. Den är bra. Riktigt välskriven med spännande intrig och ett sånt flyt att jag både imponeras och inspireras. Dagens boktips alltså: Systerland av Curtis Sittenfeld.

3 kommentarer:

  1. Har du läst Presidentens hustru? Också Sittenfeld.
    Läste en recension av Systerland på DN igår. Där reflekterade recensenten över bokens längd och tyckte att den gott kunde ha varit kortare, men hon gillade den ändå. Jag ska nog läsa den när jag får tag i den tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, har inte läst, men gör det gärna. Jag tänkte faktiskt precis just på längden jag också, boken är alltså jättebra men jag började just fundera på vad resten av boken ska handla om eftersom det är över hälften kvar och jag bara går och väntar på upplösningen... Vad tyckte du om Presidentens fruga?

      Radera
  2. Åh, den här läser jag också just nu! Sittenfeld är en av mina favoritförfattare, så jag jublade när jag fick meddelande från bibban om att min reservation kommit.
    För min del började det också med I en klass för sig som jag läste och älskade, och sedan har jag också läst Mannen i mina drömmar (debutromanen, helt ok) Presidentens hustru. Presidentens hustru tyckte jag lät medelmåttigt intressant när folk berättade om den, men Sittenfeld har den där intressanta förmågan att kunna skriva om något som jag inte har ett förhandsintrese för och göra det så bra att jag blir helt hooked. Jag tyckte inte heller att det här med klärvoajanta tvillingsystrar lät så spännande (går väl omedvetet och hoppas på att det ska bli fler internatskoleskildringar), men det är ju hur bra som helst nu när jag läser boken.

    SvaraRadera