12 augusti 2014

Bästa sättet att bli av med bananflugor

Det är en konstig tid på året det här. Folk sticks av getingar till höger och vänster, barn blir bitna av huggormar och bananflugorna frodas som gäddor i vassen (hrm, är inte helt säker på om den analogin håller, så vi går raskt vidare).

Förra veckan drabbades vi av en bananflugeinvasion utan like. Eller nåja, inte helt utan like, men vi hade en ihärdigt grupp flugor som förökade sig aktivt. Jag försökte med några vanliga huskurer (hett vatten i vasken, saft+diskmedel i en kopp på diskbänken, städa undan alla frukter och så vidare) (städa köket. Det var antagligen ett kontinuerligt ostädat kök som allt bottnade i). Sedan drabbades jag av Crazy Concoction Syndrome och gjorde en egen blandning som fungerade alldeles fantastiskt, eventuellt i kombination med de andra huskurerna. Jag känner mig manad att dela min upptäckt med världen:

1 del sirap
1 del vinäger
1 del diskmedel

Blanda om i en kopp och låt stå på diskbänken.

Efter en natt hade ungefär tjugo bananflugor mött sin död i koppen. Köket var omgivet av ett fräschörens skimmer. Eftersom det fortsättningsvis är varmt och vi fortsättningsvis inte är en familj med ett kök som alltid är i tippform har de inte gett sig av för gott, igår kom en lite våg till, men jag gjorde en ny blandning och även denna morgon var koppen full med döda bananflugor.

Testa! Och berätta sen om det fungerade lika bra för er också!

12 kommentarer:

  1. Det här brukar alltid funka för mig: En sked något sött som sirap, honung eller saft. En skvätt vinäger. Fyller på med lite vatten och det räcker med några droppar diskmedel för att spräcka ytspänningen. Och bananflugorna trängs i koppen på morgonen.
    Frågan är närmast hur många bananflugor man egentligen kan ha i ett kök så här på sensommaren???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Jag undrar vad som är rekordet i bananflugsvärm.

      Radera
  2. Jag har haft vinäger, honung o diskmedel. Det funkar också bra!
    Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ungefär samma komponenter.

      Radera
  3. Men jag vet inte vad som hänt. Nånting HAR nämligen hänt med babianflugorna hos oss. Dom finns inte. Inte alls. I år. Inte en enda.
    Borde man bli rädd?
    Tänk om det beror på gifter? Avgaser? Atombomber? Ebola?Ryssland? Är det Elon Musk som jagar dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag röstar på Elon Musk, det gör jag alltid! Han använder dem kanske som drivkraft i en alternativ farkost. Men jag undrar vart du har tagit vägen, jag kommer inte in på din blogg längre. Hoppas det inte bara är jag som är utstängd på grund av osedligt leverne och bryska ögongrimaser (jag lider varken av det ena eller andra).

      Radera
  4. Tackar för mycket uppskattat tips! Är lyckligt lottad och behöver inte testa det just nu eftersom de banala flugorna inte hittat vårt kök ännu, men är säker på att kommer att behöva röra ihop denhär cocktailen inom en snar framtid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det fungerar! Åtminstone tillfälligt!

      Radera
  5. jag blir helt förvirrad av det här inlägget. Är ert kök i tippform eller inte? Är det tippformen som är bananflugornas mecka? Vad skall jag tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro på Elon Musk. Det är alltid bäst och tryggast!

      Radera
  6. Rött vin med lite diskmedel funkar också men det BÄSTA är att sticka ner 2-3 tändstickor i varje blomkruka man har hemma, de man tänder med ska vara i jorden. Det fungerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast mot bananflugor? Eller mot blomflugor? De är ju olika sorter, har jag för mig...

      Radera