3 augusti 2014

Hur hinner folk?

Min största uppenbarelse nu när både Caj och jag jobbar och barnen har sommarlov och Edda fortfarande är en liten bebis som ska vaktas hela tiden eftersom hon älskar att göra allt hon inte får (tugga på skräp, riva riktigt hårt i alla glasögonbågar hon hittar, stoppa in pyttesmå leksaker i munnen, klättra upp på kvarglömd kökspall och dricka diskvatten och så vidare) är hur oerhört lite tid och ork det finns kvar när det mest nödvändiga är avverkat.

Och med det mest nödvändiga menar jag äta och sova, sedan vi flyttade in på midsommarannandagen har vi inte städat hela huset på en gång en endaste gång, bara i små korta snuttar ett par tre gånger, vi har städat toaletterna totalt två gånger (varför det inte ser värre ut än det gör begriper jag inte, kanske det åländska toalettporslinet är tillverkat av ett oerhört hygieniskt och smutsavstötande matierial?), vi har fortfarande en massa ouppackade lådor och jag har nästan slutat bry mig om hur det ser ut här, trots att jag ändå minst en gång om dagen väljer att fly bostaden och sova/läsa/gå ut med barnen för att slippa se den. Alltså, mark my words: det är inget fel på bostaden i sig, det är innehållet och placeringen av detta som vacklar lite.

Vi har visserligen träffat rätt mycket folk och varit till Österbotten. Men så där en vanlig vardag? Nix, vi hinner ingenting, inte ens titta på Orange is the New Black eller So You Think You Can Dance. Vi släpar ständigt efter också med de vanliga hushållssysslorna (städning, disk och sånt).

Så nu frågar jag: HUR hinner barnfamiljer där båda föräldrarna jobbar göra något annat alls än att jobba och nätt och jämnt överleva? Det är ju sanslöst tungt att ha en sådan här vardag. Kan ni snälla dela med er av era bästa tips?

20 kommentarer:

  1. Nä du vill inte höra detta, men jag gör något hela tiden. Och följer strikt veckoschema. Rutiner ska vara ditt ledord om du vill ha det städat. Och tänk att hellre städa lite ofta än mycket och sällan. Här plockar vi disk i maskin direkt efter alla måltider och städar undan alla kastruller. Jag dammsuger ofta en gång om dagen. Torkar damm en dag i veckan, dammsuger och torkar golv en dag. Få också med barnen. Gör platser för alla deras saker och kräv att de städar undan efter sina lekar. Tvätta kläder hela tiden, ungefär en maskin om dagen borde ni klara er med. Gör det inte till så stor grej utan se hushållsarbete som nyttig vardagsmotion. Sätt på en bra pod när du dammsuger. Eller så gör skiter du i alltihop och njuter av stunden ;)! (Själv kan jag inte göra det om allt inte är tiptop...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också på rutiner! Vi dammsuger fortsättningsvis i etapper, men är dåliga på att städa undan genast efter måltiderna. Nå, en gång per dygn blir det nog undanröjt ordentligt i köket de flesta dagar. Däremellan ser det ut som skräp.

      Radera
  2. Det enda som fungerar för mej är självsnällhet. Om jag inte orkar göra nåt så struntar jag i det. Ingen vits att tvinga mej själv till nåt som jag sen gör halvdant eller rent ut sagt uselt. Då är det hellre ogjort. Orken infinner sej ändå förr eller senare (oftast senare) och sen fixar jag allt med glans. Sen kan jag såklart överväga att pina mej lite med saker som stör mej extra mycket, som tex luktande roskisar. Prioritera dej själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord från en klok kvinna! Så där ÄR det ju, att det blir gjort till sist fast man skjuter upp det länge.

      Radera
  3. Jag har tre barn som är 9,6 och 4 nu. Minns så bra då jag hade tre under fem..det var hej morjens. Då började jag att städa på kvällarna då barnen gott och lagt sig. dom tycker det är så mysigt då jag börjar dammsuga tvätt wc mm. Kanske det är lite sövande. Handla,koka mat och annat ärenden på stan gör jag då barnen är vi skolan och dagklubben. jag vill vara med barnen då dom är vaken . så det hinner jag då jag gör så här. jag jobbar kvällar och helgar och mannen jobbar natt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du är ju en av de snabbaste och effektivaste jag vet. men jag har ett så stort behov av att få läsa och göra saker för mig själv att hushållsarbetet ibland kommer på andra plats.

      Radera
  4. Jag varken hinner eller orkar… Blä vad hushållssysslorna och den ständiga uppassningen gör mig trött ibland. Brukar också fly hemmet, då är alla på bättre humör… Tills vi kommer hem igen. ;) /I

    SvaraRadera
  5. Hårdprioritera. Kräv jämställdhet. Se till att båda vuxna (och gärna också barnen) drar sitt strå till stacken. För vår del: snabbstädning ofta, storstädning mycket sällan(dammtorkning typ...en gång var tredje månad). Halvfabrikat rätt ofta, turas om att göra nåt kul utanför hemmet/hänga i datarummet. Samt dagliga smågräl om ogjorda sysslor. Tyvärr. Men det går absolut att öva upp sin tolerans för skit i hörnen, det är jag nog ett levande bevis på. Jag håller också oftast min princip att slappa då J sover. NÄSTAN oavsett hemmets skick.CAJSA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi grälar tack och lov inte om de här sakerna nu, utan har nog ett ideal om hur det borde vara, men vi är SÅ TRÖTTA i den här nya vardagen och det är nog det som gör att vi inte får huset i skick särskilt ofta. Samt att vi saknar förvaringsmöbler och är lite ovilliga att skaffa sådana eftersom vi knappast kommer att bo här i den här bostaden i många år.

      Radera
  6. och yoga ;) och låta irritationen komma ut, iallafall ibland, så man inte imploderar.
    CAJSA

    SvaraRadera
  7. Man hinner inte mera än överleva då båda jobbar. Kan inte förstå att man de få kvällstimmarna skulle hi na med så värst mycket....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är ju SÅ hemskt. Jag undrar nog om det är värt det.

      Radera
  8. Nä. Man hinner int. Just nu stupar jag i säng redan vid nio för jag är så hiskelit trött. Värme kombinerat med en ettochetthalvtårings påhitt kör fullkomligt slut på mej. Tack TACK för att det snar blir höst och vinter!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov att barnen växer och börjar sova bättre och blir förståndigare, säger jag...

      Radera
  9. Kan tyvärr inte ge tips. Kanske barnens ålder. Inte ha så mycket på gång. Planer. Listor. Vill göra, borde göra. Att bara va, måra på, ta dagen som den kommer. Skriva in enbart riktiga måsten i almanackan. Städa om känns så. Vila om känns så. Nä, inte vet jag hur jag gör, men efter att yngsta barnet blev 4 år, så upplever jag att vi hinner massvis utöver jobb. T.o.m ha tråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnens ålder, i synnerhet Eddas, är ju nog en grej som gör att saker inte blir gjorda. Det går liksom inte när hon vill vara i famnen hela tiden.

      Radera
  10. Om båda föräldrarna jobbar är ju barnen vanligtvis nånannanstans dagtid så hemmet är tomt - ingen som råddar, äter, smutsar kärl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå jo, så är det ju förstås. Men här är vi fortsättningsvis hemma rätt mycket, Edda och jag hela tiden och de stora barnen från och med eftermiddagen. Så här råddas det varje dag :/

      Radera