20 augusti 2014

Lösningen

Med jämna mellanrum har någon i mitt Facebook-flöde fått en uppenbarelse av något slag. Det kan vara någon ny diet som får henom att må fantastiskt, ett nytt kosttillskott, en ny motionsform eller nåt annat som gör att orken är på topp och att hälsan plötsligt är bättre än någonsin, tillfälligt åtminstone. Och det är ju bra.

Själv har jag en helt egen teori  (det har väl alla) om vad som egentligen behövs för att man ska må bra. Jag tror nämligen att det är två saker som är absolut grundläggande för välmåendet.

Nummer ett: stressa inte. Jobba så att du klarar dig ekonomiskt, inte mer än så. Ordna gärna tillvaron så att du inte har stora löpande utgifter som gör att du måste jobba massor för att inte stressa över pengabrist, då kan du kanske gå ner i arbetstid och må bättre för att du har mer tid över att tänka, komma på nya idéer, umgås med människor du själv har valt, och vila.

Nummer två: sov. Se till att du sover tills du vaknar av dig själv. Se till att du inte är trött hela tiden.

Just nu följer jag varken punkt ett eller två och mår sämre än jag brukar. Det är förstås mycket svårare att leva efter mina fenomenala riktlinjer än vad det är att skriva ner dem. Och jag tycker de är väldigt TRÅKIGA riktlinjer, det skulle vara mycket mer sensationellt att börja äta magiska örter eller lägga sig ner med stenar mellan tårna. Men jag tror början lösningen ändå är mycket alldagligare än så. Trist. Men effektiv.

15 kommentarer:

  1. Amen! Ibland kan de mest självklara lösningarna vara de bästa. Sen är det en helt annan sak att verkligen omsätta dem i praktiken så att det inte bara blir teori. Eller, det är kanske bara jag det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ju bevisligen urusel på att kombinera teori och praktik. Men practice makes perfekt (så där ur ett livsperspektiv, sen när man dör gör man ju verkligen INGET längre, haha)

      Radera
  2. Du är klok som en bok. Jag tänkte faktiskt i liknande banor igår när jag lämnade Vanna i skolan och massa föräldrar jäktade runt och hade bråttom till jobbet-då tänkte jag att inte tycker om att ha bråttom. Och hoppas jag inte får ett sådant jobb sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan tyvärr inte ALLTID välja så som man vill, men rätt långt nog. Jag håller tummarna för att du också ska hitta ett jobb som passar din livsstil!!!

      Radera
  3. men många jobb är väl ändå såna att antingen jobbar du heltid eller så får någon annan jobbet. Se då till att skaffa ett jobb du trivs med, som inte är för stressigt, tänker jag! CAJSA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det kanske och det systemet tycker jag är uruselt. Om alla jobbade lite mindre skulle jobben räcka till fler och folkhälsan skulle bli bättre. Det tror jag.

      Radera
    2. Som jag förstått det så har alla i Finland med fast tjänst rätt till deltid, med barn under 3 år eller på klass 1 och 2. Väldigt få verkar uttnyttja det. Så systemet kanske vi int kan skylla på !?Mikaelaigen :-)

      Radera
  4. Jaaa, så tror jag å. De flesta har rätt till deltid tills yngsta barnet går ut tvåan, t.o.m båda föräldrarna samtidigt. Utan att få sparken. Eventuellt tråkigare arbetsuppgifter... Lite motion till bara så sjunker stressnivån ännu mera o sover som ett barn ;-) funkkar. Testat. I snart tolv år :-) Mikaela Laihorinne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde utnyttjas mer, absolut! Men när man har nytt jobb känns det knepigare att omsätta det i praktiken...

      Radera
  5. Alltså det där med sömnen. Jag är helt SLUT efter en vecka tillbaka i vardagen. Det finns bara en lösning: sömn. Skriver jag men sitter ändå här och ugglar. Nu ska jag ta tag i det och lägga mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser och håller med och nu MÅSTE jag verkligen också skärpa mig. Att det ska vara så svårt. Sällan är jag i säng före halv tolv. Och mitt ideal är att ligga under täcket innan tio. Varje kväll sviker jag mig själv. Och här sitter jag ännu.

      Radera
  6. En stor del av stressen är emotionell stress som kommer inifrån, oberoende av hur mycket/lite man jobbar. Så jobbet kan t.o.m bli en tillflykt. Emotionell stress, t.ex. om man blivit traumatiserad (vilket många av oss blivit utan att "veta om det") gör det också helt omöjligt att sova. Så dina principer tycker jag passar bra för den som i grunden mår bra. Det är vi andra som tvingas att hitta "lösningar" - av desperation. Själv har jag svår kronisk värk sgs som dygnet runt och sover bara med sömnmedicin. Min kropp är i ständig alarmberedskap pga tidigare svåra händelser. Så ja, jag letar efter lösningar och har testat alla möjliga örter, metoder osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, men jag tror också att de som blivit traumatiserade mår bättre (om än långt ifrån perfekt) av att sova mycket och stressa lite. Som du skriver kan ju stress komma i alla möjliga former. Men all stress är av ondo (allt jobb är inte av ondo)

      Radera
  7. Har nog funderat en del varför den där timmen efter halv elva måste gå till slösurfande, för jag vet ju att jag mår så extremt mycket bättre om skulle somna tie. Första tanken blir "egen tid", men det har jag ju efter nie en timme då barnet sover. Känns mer som något slag av ritual, vana dvs. Ovana. sedan vet man ju att folk just då skriver och uppdaterar bloggar och och så måste man ju hinna texta med vänner och och. Stänga av modemet tror jag blir min enda lösning. För jag lär mig ju bevisligen inte. Och angående jobb - så tror jag helt samma. Kortare arbetstider, fler som har jobb. Jag fick igenom 60 % men det var inte enkelt och skulle nog inte fått det om verkligen var beroende av just det jobbet. Lycka till med mer sovande o bra du skriver om det. Ger motivation igen en gång bara stänga av telefonen......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ack om man var lite klokare när det gäller att gå och lägga sig om kvällarna. Det är ju tragiskt. Ibland tar jag mig i kragen och lägger mig tidigare i några kvällar. Sen är jag tillbaka i samma loop igen.

      Vad bra att det lyckades med 60%, grattis!

      Radera