1 september 2011

På begäran av Fröken Nytta: Om vår resa


Caj och jag har rest ganska mycket innan vi fick barn men har valt att hålla oss hemma medan de har varit små. Vi har länge sagt, att när Lovis och Idun är fem och fyra, då skall vi åka utomlands en tid. Lovis börjar förskolan hösten 2012 så det här är en perfekt tidpunkt att åka innan vi är fast i skolårets struktur. Vi har redan varit på väg i ett par repriser, men olika anställningar har gjort att vi har valt att skjuta upp det. Den ursprungliga planen var att vi skulle åka för ett helt år, men när jag nu då har gått och startat en tidning kan jag inte vara borta så länge, inte just nu. Ett par månader däremot går an. Mina snälla kolleger har (om än lite motvilligt, bland annat genom att försöka övertyga mig om att vi inte kommer att åka) gått med på att jag håller mig borta ett tag i vinter.

Varför åker vi till Martinique?
Att det blev just Martinique beror på att Caj inte har någon anställning just nu. Man får vara arbetssökande i ett annat EU-land i upp till tre månader, och är han en gång utan jobb kan han lika gärna vara det där var det är varmt. Får han ett jobb här medan vi väntar på att få åka hoppas vi att hans nya arbetsgivare kan tänka sig att ge honom tjänstledigt ett par månader, för åka det skall vi. Martinique hör till Frankrike, som hör till EU, och eftersom jag har bott både i franska Canada i två omgångar och ett år i Frankrike är språket inte ett hinder.

Vad skall vi göra där då?
Jo, vi skall ta det lugnt. Vi skall sola, vi skall bada och jag skall skriva. Just nu har jag kommit igång ganska bra med skrivandet, jag skriver lite varje dag (utöver alla artiklar som jag skriver i jobbet alltså) och det ger mer och mer mersmak, jag ser fram emot att få ha det som huvudsyssla i ett par månader.

Hur har vi tänkt bo där då?
Vi letar som bäst efter något boende, jag har tagit kontakt med en del locals där via couch surfers och fått en del råd, vi kan tänka oss att campa, kanske. Jag vet inte. Det ordnar sig. Men något skall vi nog boka innan vi åker, så att vi i alla fall vet lite vart vi skall fara när vi landar.


Hur finansierar vi det hela?
Jag har sparat några stipendier jag har fått för att skriva fortsättningen på Patrik och Pensionärsmakten och skrivit på helger och kvällar istället för att ta ledigt från jobbet tidigare, just för att vi skall kunna åka. Det manuset är klart nu, men skall säkert (om förlaget vill ge ut det alltså) bearbetas en hel del, och det kan jag göra där. Plus att jag håller på med ett par andra manus. Eftersom både Caj och jag har jobbat under vintern har vi haft bättre ekonomi än vanligt och kunnat lägga undan lite från den kassan också. Det är visserligen svindyrt både att flyga till och bo på Martinique, men det skall nog lösa sig. Finland är också ett dyrt land.

Frågor på det?

1 kommentar:

  1. Tusen tack för det Malin. :)

    Själv drömmer jag lite liknande drömmar. Jag hoppas att vi nån gång kan bosätta oss i något soligt land över en vinter eller så. Gubben skulle jobba på distans och jag skulle ha privatundervisning för sonen om han hunnit börja skolan eller sätta honom i en svensk skola (som finns lite här och där) under tiden.

    Absolut inga planer ännu. Bara funderingar och drömmar. När man hör om andra som gör liknande saker, så blir man ivrig att själv prova på. Hoppas att er resa blir lyckad!

    SvaraRadera