7 september 2011

kortet

En gång fick jag detta vykort av min Hanna. Eller ja, tekniskt sett var det Lovis som fick det. Jag tog det sen. Det var som att stjäla från ett småbarn. Eller det var att stjäla från ett småbarn. (Förlåt, Lovis!)


Flickan på bilden ser jättemycket ut som jag gjorde när jag var barn. Men hon är från Spanien. Jag undrar hur hon ser ut idag, om vi utvecklades åt samma håll, eller om det bara var en kort period i tidens rymd som våra utseenden följde samma bana (fy vilken fånig formulering, ursäkta. Jag låter det stå bara för att ni skall få skratta åt det.) Det kan i och för sig hända att det bara är i det här ögonblicket på bilden som hon ser ut som jag, men ändå. Jag är nyfiken.

Finns det någon nånstans i världen som ser ut som jag? Tänk vad det skulle vara spännande att ses och jämföra. Se vem man kunde ha blivit. Se sig själv i en annan stil, med andra intressen, andra vänner, i andra miljöer. Den här tanken har väl de flesta tänkt nån gång. Men det gör det inte mindre spännande.

4 kommentarer:

  1. när jag reste i Thailand som 19åring såg jag en flicka som jag tyckte att såg precis ut som jag. Det var riktigt fruktansvärt. Jag blev rädd och kunde inte sluta stirra på henne. Då hör jag plöstligt hennes kompisar ropa på henne och så var hon svensk och hette Emma. Bisarrt. Jag var så nära att gå fram till henne och säga "alltså vad sjukt, vi ser ju EXAKT likadana ut", men sen insåg jag att hon kanske inte alls har samma uppfattning och tycker att jag bara är konstig och inte ser någon likhet överhuvudtaget. Hon hade tillochmed ett liknande födelsemärke som jag har på höger kind. ha ha. /kusin E

    SvaraRadera
  2. angående denhär bilden har jag ju flera gånger gått fram till den och sagt att "oj vad det här liknar dig då du var liten", och så har du sagt att "jo, det var ju du som gav kortet" och så har jag tagit det och läst på baksidan att "här är ett foto på en flicka som liknar malin". det har också känts bisarrt flera gånger.

    men vilken historia, emma. hade verkligen blivit en knäpp situation om hon inte alls hållit med dig. vad hade man då gjort? haha.

    hanna k

    SvaraRadera
  3. det där är så intressant. det är som att det skulle existera vissa människotyper och -utseenden utplottrade över världen. ibland ser man nån som är EXAKT som någon annan man känner. EXAKT. rörelserna, mimiken, utseendet. det är nästan spooky.

    SvaraRadera
  4. Oj nej Emma, vad synd att du inte gick fram till henne och pratade. Sen har du ju också Lily Allen, den gången det var dubbelgångarvecka på Facebook och du hade lagt upp en bild på henne blev jag helt förstummad, så lika var ni.

    Hanna: jo jag är lika förvånad varje gång som du glömmer att det är du som har hittat kortet och gett det åt mig :) Känns som en lycklig, överraskningens spiral.

    Sara: Det är det. Någon borde leta fram liknande personer världen över och göra en jämförelse. I dokumentärform. Jag skulle absolut titta på den!

    SvaraRadera