19 oktober 2011

Ensam hemma

Caj har tagit barnen under armarna och åkt iväg till Vasa för att hänga med min bror och hans familj. De har höstlov. I motsats till mig.

Men jag sörjer inte. För första gången på.. ja, kanske någonsin.. är det jag som blir ensam kvar hemma, och jag får ha hela huset för mig själv. Till kvällen kommer några vänner på besök och innan dess tror jag jag skall städa lite, baka lite, läsa lite. (Orsaken att jag väljer att städa frivilligt, när jag är riktigt ensam, är att det för en gångs skull inte kommer att bli stökigt direkt. Så jag får njuta av att vistas i vårt hem, som är åtskilligt mycket mysigare när det är rent. Och om jag inte städar först kan jag inte njuta sen. Så är det bara.)

Brukar ni ofta vara ensamma hemma?

5 kommentarer:

  1. några kvällar i veckan. o på lediga dagar mitt i veckan då jag har lördagsjobb :) Helt skönt, faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Johanna Lundqvist19 oktober 2011 kl. 16:45

    aldrig.men skulle jag vara ensam hemma så skulle jag också städa först, mycket lättare att njuta då!

    SvaraRadera
  3. Mest hela tiden, eftersom jag bor allena. Tog ett tag att vänja sig vid det, men nu har jag lärt mig att bjuda folk över när jag vill ha sällskap och njuta av ensamheten däremellan.

    SvaraRadera
  4. Några få timmar på ett år..Man borde få det inskrivet i mänsklig rätt att få vara ensam hemma en helg varje halvår. Det är så härligt att få tänka sina egna tankar, njuta av huset och omgivningen runtomkring. Äta vad man vill när man vill eller inte alls. Gå och sova närsomhelst och vakna och forma sin dag hur man vill. Men man skall inte bli för bekväm, för framför allt har vi våra underbara familjer som ju skall finnas där och stöka till våra liv :)

    SvaraRadera
  5. Ja vet ni, man borde nog se till att få tid för sig själv. Och nu verkar det som om de stannar borta ännu en natt. Hurra (jag förställer mig dessutom att glädjen över att återförenas kommer att vara större ifall man varit ifrån varandra längre)

    SvaraRadera