19 mars 2012

Killing my darlings

Idag kopierade jag över allt jag hittills skrivit på nya manuset (långt ifrån en bok, men 49 sidor text har tagit flera veckor att åstadkomma) till ett nytt dokument och började skriva om. Jag klipper i texten så det skär i hjärtat. Men den fungerar inte som den är nu.

Det är lite korthus över det hela. Tar jag bort en detalj får jag klippa bort allt det som den detaljen orsakat i resten av texten. Bortfallet kan bli ganska stort. Det smärtar, men vad kan jag göra? Få se hur många sidor jag har kvar när det här är gjort.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inget om att skriva en bok, men om du har några sidor kvar med en bra story, så borde det väl inte vara några problem att skriva den sen!

    SvaraRadera
  2. Tja, jag gjorde som Stephen King (försöker desperat motivera mina handlingar här) och började inte skriva när jag hade en bra story utan utgick från en intressant situation.

    Och nu är situationen bortklippt. Det vete katten ifall det som är kvar räcker till en bok.

    SvaraRadera