27 september 2014

Igelkottshjärna

Just nu är det bokmässa i Göteborg. Jag önskar att jag var där, för två år sedan gjorde jag premiär där och jag var verkligen i mitt esse. Strax därefter höll jag en månadslång bloggpaus när jag skrev första utkastet av min tredje bok som kommer från tryckeriet om ett par veckor. Skriven, redigerad, illustrerad, layoutad, tryckt och klar. Så länge tar det alltså ibland (ofta) för en barnbok att gå från idé till tryck. Två år.

Ibland känns det verkligen som om jag borde öva mig på att vara mindre splittrad. Just nu till exempel håller jag på att läsa fem böcker parallellt. Jag simultanskriver också fyra olika textprojekt. Fyra. Det är tre för mycket, det. Plus att jag kollar facebook och läser lite bloggar alltid när alla fyra texterna ger för mycket motstånd, samtidigt. Eller vad sjutton, det räcker med att en av dem inte flyter för att jag ska tänka "undrar om det hänt nåt på facebook de senaste två minuterna" och svischa över dit. Så dåligt! 

En sak som däremot är bra är att Edda och jag började gå till Rädda Barnens öppna förskola här i Mariehamn förra veckan, det är jätteroligt. Dels för att det finns riktigt trevliga föräldrar att hänga med, dels för att man får sjunga med barnen, vilket Edda älskar och dels för att allt är barnsäkert (i motsats till vårt hem som består av en massa dåliga arrangemang, bland annat en byrå med 60 smockfulla småpryls-lådor vilka Edda numera kan dra ut utan hjälp. Det är ingen slump att "nä" är ett av de ord hon använder mest just nu).

Och ja, jag är medveten om att det här inlägget är ett tydligt bevis på hur spretigt jag tänker. (Som bonus kan jag tillägga att jag medan jag skrivit det här både har hunnit utvärdera vår boendesituation, fundera på om jag skall skaffa lite lördagsgodis på väg hem från bibban, tänkt på en film vi tittade på igår och försökt ringa Caj för att kolla om maten är klar snart.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar