11 februari 2014

En sväng till hufvudstaden

Det blev lite dött här på bloggen eftersom vi åkte iväg (med tåg den här gången) till Helsingfors för att vara med på min syster Marias doktorsdisputation. Det var överraskande trevligt, jag hade väntat mig ofattbara akademiska ritualer och frågor så djuplodande att jag inte skulle hänga med i resonemangen (som gick på engelska) men så var det inte alls! Diskussionen efter att Maria presenterat sin avhandling var jätteintressant, opponenten var en mycket trevlig, klok och belevad typ som kom med frågeställningar jag (tror jag) förstod mig på och som min syster kunde besvara på ett utmärkt sätt. Nu vet jag inte i vilket skede, eller ens varför, det här inlägget plötsligt förvandlades till något slags disputationsrecension, haha, men eftersom jag håller med om det jag säger låter jag det stå kvar.

Våra vänner Bob och Maria tog hand om alla barnen på dagen och om de stora på kvällen -återigen: vilken lyx och härlighet att ha vänner som ställer upp för oss när det kniper! TACK!

Och så var det ju roligt att få umgås med nära och kära under kvällens karonka, syskon, kusiner, föräldrar och vänner fanns det gott om och vi åt en så läcker vegetarisk buffé att jag fortfarande känner snålvattnet rinna till när jag tänker på den. I synnerhet en cheesecake med nötter som avrundade måltiden på ett ypperligt sätt (och där övergick jag till att recensera maten, hå hå, betyder detta att jag borde börja leta jobb som recensent, kanske? Då det nu bara smyger sig på så där.)

Mitt resgäng på tågstationen. Jag älskar allt med tåg utom priset.

Jag, Jonas och Jakob försöker vara med och disputera på ett hörn

 (jag gillar Jakobs desperation bäst)

Idun och Lovis på ett Hertonäskt golv

Ja och idag har jag svarat på era kommentarer. Fast inte på allt spam som börjat dyka upp här (hello I really like this post but there are a lot of grammatical errors in it please visit my blog vegetableheavensdelight.com, ungefär. Jag vill inte använda sån där robotkontroll men måste väl snart. Åtminstone någon lätt variant)

2 kommentarer:

  1. jag blir galen på spam! (får massor av spam nuförtiden och tror det inverkar lite väl mycket och ger falska besöksiffror... ) Roliga bilder på er! Vi skall en sväng till hufvudstaden snart vi också, men tyvärr inte med tåg som jag älskar - det är så himla dyrt och krångligt. Tågen skulle verkligen få vara lite billigare i det här landet tycker jag.och bussarna också för den delen.
    Var det inte du som efterlyste konst eller nåt sånt för ett tag sen, och jag sa typ att gör egen konst, men så kom jag att tänka att du ville säkert veta nånstans där man kan köpa konst - har du sett den här sidan? http://www.saatchiart.com/ där finns massor av läckerbitar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tåg är verkligen ett rån. Men annars är det skönt att slippa köra i snöyra och få ägna sig åt familjetid istället.

      Tack för konstlänken, jo, det var jag som efterlyste fina tavlor! Jag ska genast utforska ditt tips :)

      Radera