7 juni 2014

The Organic Pharmacy

Detta inlägg är ett samarbete med Cosmetique

Jag är mycket förtjust i sköna ansiktskrämer och make-up, men blir mer och mer kräsen när det kommer till kvaliteten. Jag påstår verkligen inte att jag är en påläst typ när det gäller ekokosmetika, men eftersom jag tycker det är viktigt att både miljön och huden mår bra har jag under de senaste åren köpt nästan bara ekologisk hudvård och ekosmink. Därför blev jag jätteglad när jag fick jag en påse produkter från Cosmetique att testa.

The Organic Pharmacy är ett brittiskt företag som startades av farmaceuten och homeopaten Margo Marrone.  Marrone ville framställa hudvård som är så enkel, ren och ekologisk att man till och med kan äta den (det har jag inte provat eftersom jag verkligen föredrar att ha den på huden, men om jag uppfattade saken rätt borde det vara helt möjligt).

Många företag sysslar med något som kallas green-washing, för att få sina produkter att framstå som mer ekologiska än de egentligen är. Ett exempel på detta är att det säljs betydligt mer ekologisk bomull än vad som odlas, helt enkelt för att man genom att använda kryphål, formuleringar och väldigt milda certifieringar marknadsför varor som ekologiska fast det bara är en väldigt liten andel av beståndsdelarna som är det. Vissa ekocertifieringar ges om produkterna innehåller så lite som en procent ekologiska ingredienser eller material.

The Organic Pharmacys produkter är certifierade av Soil Association, ett av de strängaste ekocertifikaten som finns, vilket garanterar att så stor andel som möjligt av ingredienserna är ekologiska. Eftersom ingrediensernas hela livscykel tas i beaktande finns det ingenstans där man kan fuska, det här är ren hudvård när den är som bäst. (En grej jag inte visste, som jag fick lära mig när jag pratade med Mia på Cosmetique är att man aldrig kan ekocertifiera o-odlade ingredienser som vatten och lera, och att detta är anledningen till att vissa produkter omöjligtvis kan innehålla hundra procentigt ekologiska ingredienser på etiketten, trots att de i praktiken är hundra procent ekologiska.)

Jag fick testa en hel del olika produkter, allt från deodorant till ansiktskräm, -olja, ögon- och läppkräm, ansiktsvatten med mera. Allra allra mest förtjust blev jag (som vanligt, jag är verkligen en ansiktskrämsjunkie) i den här ansiktskrämen som är ljuvlig. Doften är precis lagom mild, och blandar man i några droppar av den här oljan får man dessutom en mycket mer näringsrik och reparerande produkt som har gjort att mina besvär med torr hud runt ögonen har lugnat ner sig betydligt. Jag rekommenderar verkligen den här ansiktskrämen och kunde lätt använda den för evigt (om jag inte var så nyfiken på att prova andra sorter också!)

Edda fick också testa en hel drös produkter från The Organic Pharmacys baby-serie. Mer om dem i ett annat inlägg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar