12 oktober 2018

Barn i olika takt

Idag fyller Idun år. Vi har tagit det ganska lugnt, jag sov ovanligt dåligt och var trött och slapp, och hennes kalas ordnar vi först senare, så vi gick ut och åt, for via butiken på vägen hem och köpte godis och såg på en film. Jag önskar så att vi alla kunde titta tillsammans, men barnen är totalt på olika nivå just nu. Edda vill allra helst titta på typ Greta Gris eller något annat, så hon sitter ofta i ett annat rum och kollar på ipaden och vi andra fyra tittar via datorn med projektorn. Det känns USELT, fast ingen annan än Caj och jag verkar tycka att det är jättesorgligt. De gånger vi tvingar alla att se på samma sak blir det Ultimate Beastmaster eller något bakningsprogram. Eftersom Idun fyllde år fick hon välja film, och hon valde en som Edda var helt ointresserad av och som alla andra ville se, så Edda bad om att få titta på Musse Pigg i sitt rum istället, vilket hon gjorde. Med jämna mellanrum sprang nån av oss (oftast jag) till trappan och ropade HUR GÅR DET? ÄR DET BRA? GÅR DET BRA? och hon svarade (lite frånvarande) att allt var okej. Vi tittade på Sierra Burgess is a Loser. Bra film. Men fattar inte att den var 7+, vi var alla överens om att det mesta nog hade gått över huvudet på de sjuåringar vi känner och själv har varit.

Det är så otroligt skönt att vara hemma efter en helt galen septembermånad. Jag räknade ut att jag och Idun var ifrån varandra mest: 18 dagar, eftersom hon var på lägerskola också, och inte samtidigt som jag var på mina resor. Galet. Men vi har klarat det bra, och nu är jag tacksam och nöjd med så händelselösa dagar som möjligt. Jag håller mig mest hemma (utom förra helgen då jag var till Åbo på bokmässa och i morgon då Hanna och jag drar en ordkonstledarutbildning), sminkar mig inte, byter sällan kläder och duschar bara i nödfall. Jag sover så mycket jag bara kan och har börjat skriva på ett nytt projekt den här veckan, och det är roligt och lätt! Så fantastiskt kul att få skriva då det känns så ibland. Nästan så det är synd att ta höstlov nästa vecka, men alla barnen är lediga, och vi vuxna ska också vara det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar