8 april 2015

Så här gick det med fastan

Jag har ju hållit på och fastat här i fyrtio dagar eller så. Ingen facebook när barnen är vakna, inget godis och inga bullar och andra sötsaker. Nu tänkte jag avlägga rapport.

Det har gått ganska bra. Svårast var faktiskt att avstå från Facebook. Det som underlättade mycket var att jag tog bort appen från telefonen, i måndags installerade jag den på nytt, men redan på kvällen tog jag bort den igen. För det mesta har jag klarat av att hålla mig borta från att kolla mitt flöde, men några svackor har jag haft, kanske två dagar, totalt.

Enligt den kristna traditionen brukar man ha paus i fastan på söndagar, och det har jag haft (inte alla söndagar, men många), och jag har märkt att det lägger ytterligare en dimension till fastandet. Jag har mycket lättare för att vara konsekvent om jag inte får provsmaka (bokstavligen) på mitt vanliga liv med jämna mellanrum. Jag har varit utan godis hela fastan (också på söndagar), det gick galant. Lite kakor och bullar har jag ätit, men bara en dag i veckan, på pausdagen oftast (en gång flyttade jag pausdagen, det var lite fusk kanske, men man får ju göra som man vill), och jag var också mycket mer sugen på bakverk de måndagar efter att jag hade ätit nåt gott på söndag.

Få se vad jag hittar på nästa år. Det är nyttigt att ge avkall på saker under en längre period, jag är ganska säker på att jag inte är den enda människan i världen som mår bra av att välja bort något som slukar hennes tid eller energi eller hälsa.

1 kommentar:

  1. Min fasta gick sisådär. Jag avinstallerade Instagramappen och lyckades faktiskt hålla mig från den, ganska skönt. Inte heller fb på mobilen. Sötsaker åt jag mer än annars fast tanken var att dra ner på dem.

    SvaraRadera