31 januari 2017

3458

Jag har sånt skrivflyt just nu.

Sedan en tid tillbaka skriver jag på en ny bok. En grundversion blev nästan klar förra veckan, men i sedvanlig ordning saknade jag en riktig skurk (så här var det då jag skrev Alberta Ensten också). Jag har ett bra känslomässigt dilemma och fina uppfinningar, men ingen riktigt bra och läskig skurk. Efter att ha grubblat och grubblat på en ny sorts bedragare i flera dagar (jag tog till old school-metoder som tankekartor, diagram och förstås det jag alltid har nytta av: google) kom jag plötsligt på en idé. Och ju mer jag tänkte på den, desto bättre verkade den.

Jag tänkte. Och tänkte. Och chattade med mitt ärkebollplank Ida-Lina länge och väl om saken. Vi kom på en massa roliga idéer som skulle få min skurk att fungera ännu bättre. Det är så bra att jag har påhittiga vänner att prata med som förstår precis hur jag tänker. I går började jag skriva om.

Som vanligt när jag skriver in en ny karaktär faller allt ihop, litegrann. En massa detaljer måste ändras, långa stycken får bytas ut eller helt enkelt slopas, jag har raderat massor, massor i går och framförallt i dag. Men när jag har en ny idé på gång gör det inte så mycket. För jag har också skrivit massor med nytt. Jag är inte säker på att jag har räknat rätt, men jag tror att jag skrev 3458 ord före klockan 15 i dag. Det händer ytterst sällan. (En riktigt bra dag brukar i vanliga fall innebära mellan 1500 och 2000 ord.) Så det går framåt, snabbt. Nu hoppas jag bara att jag ska bli klar snart så jag får börja putsa, fila och pynta texten. Och sen hoppas jag förstås att boken blir antagen och kommer ut snabbt som bara vad! Jag tycker om alla delar av författarskapet, men att ha skrivflyt är ändå det allra, allra bästa.

4 kommentarer:

  1. Härligt! Jag håller tummarna!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Här kallas en av dina gamla skurkar för "bo-keps" av nästan 5-åringen ☺.Rätt snyggt namn tycker jag./j

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, mycket snyggt! Kunde kanske vara Bo-Keps fredlige bror?

      Radera