28 september 2016

Bokmässan 2016

Det är redan onsdag och ännu jag har inte skrivit ett ord om bokmässan. Jag är väl lite ordlös, kanske, det var nämligen otroligt intensivt och roligt och fantastiskt och fullt av intressanta möten, vänner, diskussioner och häftiga bokskapare och kändisar och ja, ni hör ju själv. Det var så mycket, på alla sätt. I vilken ända ska jag börja?

Jag älskar bokmässor, i synnerhet den i Göteborg. För en gångs skull har jag möjlighet att välja och vraka mellan (barnboks)seminarier och -diskussioner som går mycket djupare än de hinner gå när man bara berör ämnet flyktigt. Vilken njutning.

Och samtidigt: så otroligt utmattande. Jag vaknade tidigt på morgnarna och var uppe sent på kvällarna, så nu då jag är hemma igen ägnar jag största delen av tiden åt att 1) sova 2) tänka på att sova. Jag har varit i säng före tio de två senaste nätterna, det har varit fantastiskt. (Önskar hett att det här är en ny vana jag har lagt mig till med.)

Direkt efter att jag kom hem från bokmässan påbörjade jag en en vecka lång skolturné där jag träffar långt över femhundra barn, så några stora reflektioner orkar jag inte komma med. Men en radda bilder lägger jag ut! Varsågoda!

Det första vi gjorde när vi kom till Göteborg
var att gå på ett föredrag om barnpoesi med
Lena Sjöberg, Mårten Melin, Lisen Adbåge
och Emma Adbåge. 
Här står min rese- och bokkompanjon Joanna tillsammans med
tvillingarna Emma och Lisen. En idolbild. Deras nya bok är kanon!
Helena Willis, Stina Wirsén och Per Gustavsson. Jag fick veta
att Helena Willis hatar att rita folk i profil. Kul.
Min goda vän Sara från Paristiden, hon och andra Sara från
Paristiden tog sig tid att gå på middag med mig. Vi hade SÅ
roligt! Jag förundras över min stora tur: hur kunde jag lära känna
så underbara människor när jag bodde där?
Här är andra Saran, lika ljuvlig som den första. Att träffa dem
var en sann höjdpunkt.

Joanna, jag och Kat Gäddnäs pratar om Alfredo. Vi uppträdde 
två gånger, trots att rubriken var samma både gångerna blev
diskussionerna helt olika. Jag gillar att diskutera.
Anna Ahlund och Per Nilsson (min författaridol) pratade
ungdomsböcker, kärlek, sex i böcker och att klä sig lika som
sina bokomslag
Min vän Maria blev intervjuad av Janina Orlov. Superproffsiga
båda två.

Pia och Dennis signerade böcker och jag fick äntligen träffa dem 
igen! De har flyttat till Gotland. Jag vill hälsa på! 
Joanna och jag fick gå på middag med Jonna, Hedda och 
Martin från Sets. Vilken lyx att få jobba med så trevliga typer!
  
Jag fick lyssna på min idol Siri Pettersen (hon som har skrivit
Odinsbarn-trilogin. Läs den!!!) som diskuterade med Patrik
Bergström om fantasy och fantasi. De sa så mycket klokt!

Och Joanna och jag åt hotellfrukost tre morgnar i rad. Lyx!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar