28 augusti 2015

Ett julrim i augusti

Eftersom min dator håller på att ge upp har jag påbörjat genomgången av, ja, allt som finns här på den. Just nu går jag igenom diverse textdokument och hittade bland annat det här desperata julrimmet som är några år gammalt. Det var ett paket till min mamma med en blandning av allt möjligt, bland annat en väska. Resten minns jag inte, så kryptiskt var rimmet. Eftersom jag tyckte det var både lite dåligt och lite roligt tänkte jag bjuda på det som fredagsskoj här på bloggen.

min hjärna, min hjärna
så envist den spjärna
som segt gammalt lim
emot detta rim

Men våldsam är plikten,
så här kommer dikten:

Min mor, du är värd
en gala med flärd
en mäktig parad
en bildkavalkad
en dikt om din storhet
en rock av kashmirget
en dotter så lärd (Maria)
en annan så tärd (jag)
en son som är böjd (Jonas, när han cyklar)
en som gör slöjd (Jakob)
sju barnbarn så vilda
tre svärbarn så milda
en make så kär
som förser oss med bär

O ja, du är värd
en luftballongsfärd                     
till land pittoreska
med picknick i väska
och goda desserter
(som ej förstör dina artärer)
du är värd mjuka tassar
och flockar med nassar
du är värd allt jag vet
Ja. Det var väl det.

Öppna paketen
snabbt som kometen
och må diktens desperation
slås ner av nån hemlig legion

i ett land långt härifron

1 kommentar: