11 augusti 2015

En ny årstid

Det har visserligen känts som om vi har varit på god väg ett tag redan, men i morgon börjar vardagen så där på riktigt. Lovis börjar trean och kommer antagligen att bli fadder åt nån liten förskoleelev, Idun börjar tvåan, Edda och Caj är hemma och håller ställningarna och jag ska tillbringa dagen i mitt nya arbetsrum på Campus Allegro. För nu har jag ett sånt. I dag flyttade jag nämligen in med bord och en massa osorterade papper och böcker. Det ekar och är rätt kalt och tomt i mitt rum ännu, men så småningom tror jag nog det blir bra. Jag behöver en matta, en fåtölj, en skarvsladd och en sopkorg, till exempel. Men jag tar det i etapper, för nu vill jag skriva hellre än inreda.

Manuset jag påbörjade i februari börjar vara på slutrakan. Jag vet, jag vet, jag har ju redan sagt att jag är klar, men min senaste genomläsning lämnade mig med en känsla av att något saknades, så nu har jag funderat och bestämt mig för att förstärka vissa partier. Idag och igår har jag skrivit tre extrakapitel som jag har petat in i mitten, vilket innebär att jag måste gå igenom resten av manuset med lupp eftersom det förstås har konsekvenser. Att skriva bok är att bygga korthus. Men det blir förhoppningsvis lite bättre hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar