31 mars 2015

O deklaration, o deklaration

Jag har redan gjort och skickat in min företagsskattedeklaration. Den vanliga, personliga, brukar ju inte vara så invecklad. Tänkte jag. Tills jag kom på att jag säkert måste redovisa mitt arbetsstipendium på något sätt.

Jag printade ut en blankett som hade nummer 15 från vero.fi, fyllde i den summa jag fått i stipendium 2014, skrev under. Kruxet: jag har ingen aning om ifall jag har gjort rätt. Borde jag specificera något, nånstans? Vad det är för stipendium, vem som har betalat ut det och så vidare? Var i så fall, det finns ingen plats på blankett nummer 15, nämligen. Författareföreningen hade en jättedetaljerad anvisning,  där det påpekades hur viktigt det är att man hänvisar till att man är yrkeskonstnär, men när jag läste på vero.fi såg det ut som om det bara är att fylla i summan under punkten "skattefria stipendier, understöd och pris", och eftersom totalsumman understiger den summa som är gränsen för när man ska börja betala skatt (smidig mening där, författarn), borde det ju gå bra ändå.

Hoppas nån har ett jättebra svar, jättesnabbt. Maria? Mia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar