23 november 2015

Broiler och Kaliselott

På söndag åkte Caj och jag först till Pörtom och hämtade ett skåp som sedermera visade sig vara i ett uslare skick än vi hade bedömt. Vi betalade rätt mycket för det, men med gemensamma krafter ska vi väl nog få fason på det, hoppas jag. Vi hämtade också hem två nya maran-höns, som vi har suktat efter i flera år (de lägger mörkmörkbruna ägg). Vi bestämde att barnen får ge namn åt ena hönan och vi namnger den andra. Så nu heter de Broiler (barnens förslag, vi höll på att fnissa oss fördärvade) och Kaliselott (vårt). Välkomna! Nu har vi fyra höns. Sex eller sju tror jag skulle vara optimalt för vintern.


Och på tal om vinter: i morse när jag cyklade iväg till jobbet såg det ut så här.


Jag har en rätt intensiv vecka framför mig, jag har tänkt skriva klart första versionen av Patrikboken (obs första versionen), vår kakelugn, som blivit gruvligt försenad på grund av en massa orsaker borde äntligen bli klart på onsdag, i morgon kommer Evalis hit och mäter upp vårt kök för att kunna bygga vår nya köksinredning, det nya skåpet ska fixas klart (Caj har hållit på hela dagen och justerat gångjärn och annat och jag har provmålar två ställen men det blir nog grått fast vi hade tänkt hitta på något spännande) och så är jag mitt inne i att skrapa pardörrarna som visade sig vara jättefina under den gamla målfärgen. Och på torsdag är det dags för det traditionella julpysslet. Vad sjutton ska jag hitta på? Har nån ett roligt tips tas det gärna emot! Och jag vet, om något, om möjligt, är tråkigare än att höra vad folk har gjort, så är det att höra vad folk tänker göra. Bäst att sluta nu. Heh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar