10 mars 2016

Ett hett lästips

Jag såg idag att Between the Devil and the Deep Blue Sea är jättebillig som e-bok på Adlibris. Och ännu billigare som Kindle-bok. Hett tips alltså. Boken är jättebra, jag har läst den två gånger och älskar karaktärerna, dialogerna, och framför allt miljön. Och författaren April Genevieve Tucholke formulerar sig så snyggt! Jag har skrivit ner en del favoritpassager i mina anteckningsböcker, men kan inte skriva av dem nu eftersom jag har dem i mitt kontor.

Så här står det om boken på Amazons hemsida:

Nothing much exciting rolls through Violet White's sleepy, seaside town...until River West comes along. River rents the guesthouse behind Violet's crumbling estate, and as eerie, grim things start to happen, Violet begins to wonder about the boy living in her backyard. Is River just a crooked-smiling liar with pretty eyes and a mysterious past? Violet's grandmother always warned her about the Devil, but she never said he could be a dark-haired boy who likes coffee and who kisses you in a cemetery... Violet's already so knee-deep in love, she can't see straight. And that's just how River likes it.

De flesta i bolken är tonåringar, som alla lämnats vind för våg av olika förmyndare. Det stora huset Violet bor i är som en karaktär i sig, enormt och oändligt med skrymslen, vrår och hemligheter. Och havet, och syskonrelationerna i boken. Den är så bra. Läs den!

2 kommentarer: