10 mars 2016

Dispositionen

Jag försöker mig på något jag sällan gör, nämligen att göra en disposition av boken jag jobbar med nu. Det är löjligt, det går inte alls. Mina idéer är till största delen dåliga, och kommer jag en bit på vägen vet jag ändå inte hur jag ska fortsätta. Jag har lust att be nån annan skriva boken åt mig, fast det går ju inte. Jag skulle kunna överge den och göra något annat, men det är bara ytterligare en dålig idé, för de första 19 kapitlen är jättebra (i förhållande till resten, och mest för att jag har bearbetat dem TUSEN gånger) och jag måste få veta hur det går. Problemet är bara att jag själv är tvungen att hitta på det.

Min disposition är utförd med slarviga kråkfötter på ett vitt kopieringspapper. Jag inbillar mig att det på något sätt skulle kunna sätta igång hjärnan att skriva för hand. Än har det dessvärre inte gett resultat.

Ett av problemen är att två av huvudkaraktärerna borde umgås och prata om en massa saker, lära känna varandra, men jag vet inte vad de ska prata om. Mycket dialog är jättesvårt, tekniskt, men framförallt innehållsmässigt. Vad pratar man om när man går i sjuan och är så där tonårsklumpig, men ändå lyckas fastna för varann? När man är rätt udda, men ändå hittar något slags gemenskap? Jag hade väldigt få potentiella pojkvänner i högstadiet, så jag vet inte. Jag fattar ju att det kan vara vad som helst, men det är ju det som gör det svårt.

Ett annat är en lillasyster som behövs vid ett tillfälle, men som sen bara är i vägen. Hur ska jag göra mig av med henne utan att det blir konstigt?

(Livets två stora frågor, alltså. Har nån svar?)

9 kommentarer:

  1. Vad jag minns så brukade jag fastna för sådana som gillade mig och som vi kunde skratta tillsammans med. Speciellt Olli, som var rejäl och äkta med alla, tjejer och killar. Dessutom kunde vi vara tysta tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tysta tillsammans, det är ju en bra grej! TACK Aino!

      Radera
  2. Vad jag minns av sjunde klass så kanske man fastnade för varandra för att man hade samma intresse typ som fotboll, dataspel eller dans m.m..
    Då man lärde känna varandra kanske man umgicks med större gäng för att komma närmare varandra, för att man var ju trots allt lite blyg i sjuan. Men man kanske hittar på samtalsämne mellan varandra medan man gör saker tillsammans, t.ex. spionerar på folk, gör hyss, eller berättar hemlisar om sig själv och sen så inser man att man har mycket gemensamt.

    Samtalsämnen:
    - Skvaller om kompisar (vem som är kär i vem o vem som är ihop med vem), Det var de mest spännande vad jag minns
    - Om skolan, tråkiga lektioner, intressanta lektioner eller läxångest.
    - Ens hobby, man kanske har en udda hobby som den andra blir intresserad av. Samla på frimärken eller stoppa upp fjärliar, haha :D
    - Vad man skulle hitta på efter skolan, (skolan är ju ändå en stor del av vardagen för en som går på sjuan, så skolprat är ganska vanligt.

    Och lillasystern kanske skulle kunna åka och hälsa på sin mormor eller liknande? Då slipper man ju henne ;)

    Hoppas du får nån inspiration :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jättebra lista på samtalsämnen. De här två personerna har inte samma vardag, men en udda hobby delar de, så den kan de absolut diskutera. Tack för inputen!!

      Radera
  3. Läs någon hyllad ungdomsbok med relationer i fokus för dialoginspiration?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra idé att fokusera på den sortens ungdomsböcker. Jag kunde läsa om the Fault in Our Stars, har för mig att dialogen där var jättebra. Men jag tycker att det är ursvårt att få en smidig dialog som dessutom är rolig att läsa, inte bara trovärdig. Måste träna.

      Radera
  4. Åh blev jättenyfiken på projektet! Jag agerar gärna testläsare och förståsigpåare om du behöver det. Men du har ju fått många bra tips! Själv har jag använt post-it-lappar, vet inte om det är alls bättre än en A4, men kanske? :D

    SvaraRadera
  5. Vad svårt med dialog! Jag tycker själv att det kan vara rätt utmanande att föra en diskussion med en som går i högstadiet, när man lever i så olika tider. Telefonen är ofta i handen och det händer myki i den. Plingar till och så dyker det upp en bild eller en snabb koll bara. Olika kändisar som unga har koll på, de kanske följer folk på youtube, går på konserter eller ser på serier. Det där med skolan var bra, vad lärare sagt/gjort, något evenemang i skolan som är på väg (kanske en föreställning dit traktens olika skolor skall komma: som båda sett),om den ena är äldre kanske det lätt blir ett övertag och den andra styr pratet, humorn är ju säkert så olika men minns att vi kunde skratta åt helt dumma grejer, att man i misstag sa ett ord fel eller hade fått en insekt i ögat och hysteriskt tvingade den andra att ta bort det, olika delade situationer som blev roliga efteråt. Lillasystern: kanske mormor bor nära eller pianolektionen börjar.

    SvaraRadera
  6. Minns att man pratade om de andra eleverna,vad man ville bli som stor och andra framtidsdrömmar,skämt som inte behövde vara särskilt bra men som man kunde bli lite hysterisk över.Saker som gjorde en ledsen,saker som gjorde en glad

    SvaraRadera