21 juni 2010

rök ur örona*

Det skulle vara jätteroligt att vara hemma med barnen, om det bara var det. När jag samtidigt försöker jobba med två olika böcker, förbereda sommarens marknader (detta är årets mest hektiska tid) planera nya mönster och uppfylla alla andra löften jag strött kring mig likt konfetti under millennieskiftet blir jag oerhört trött och matt. Lägg dessutom på en överdrivet frodig gräsmatta, ett hus som gror igen om man inte håller emot med båda händerna samtidigt, samt grönsaksland som ligger och torkar i solen (otroligt nog har jag fått dem planterade, ja) och stressen är självskriven.

Idag började jag kolla läget med halvtidsdagis till hösten för mina fröknar, men det ser mörkt ut. Finns ett dagis med lediga platser i hela stan, och enligt ryktet är alla de övriga barnen ettåringar och tvååringar, det är svårt att ta plats i en grupp där man mestadels sköter om barnens basbehov när man är tre och fyra och vill pyssla och leka, tror jag. Vad vet nu jag om dagis?


* jag vet att det inte heter örona, utan öronen, jag måste påpeka detta så att inga missförstånd uppstår

8 kommentarer:

  1. Om du skulle bo i Vasa skulle du kunna anmäla barnen till dagklubben på öppet daghem. Det är två förmiddagar kl 9-12. Inte riktigt halvdagsplats på daghem - men i alla fall roligt för både barn och vuxna med egen, meningsfull tid :-)
    H:Neppe

    SvaraRadera
  2. Jag rekommenderar också dagklubb, som Neppe. Sonen har gått i Vasa Svenskas dagklubb i vintern och det var hur bra som helst! Två förmiddagar a´ 3 h.

    SvaraRadera
  3. Här finns också dagklubb och Lovis är anmäld och har plats tre dagar i veckan till hösten. För henne är det perfekt, för mig inte lika, när lillasyster Idun blir hemma och inte har nån alls att leka med. Lättare att ha båda hemma än bara ena. Och Idun är för liten för att få börja i samma grupp ännu, tyvärr. Det finns en treårsgrupp, men barnen tas in i den ordning de är födda på året, och eftersom hon är född i oktober har jag inte så värst stora förhoppningar...

    SvaraRadera
  4. Pappa o. Himmi var med i en lekisförening när mina syskon var små. Flera familjer, hyrd lokal, föräldrarna turades med att arbeta med barnen... ungefär... Intervjua dem, och grunda motsvarande?

    SvaraRadera
  5. Det skulle faktiskt vara en jättebra idé, det måste rimligtvis finnas en massa människor som har lika svårt som vi att hitta dagisplats...

    SvaraRadera
  6. Marru "Dagis är inte alltid av ondo" K22 juni 2010 kl. 13:33

    Hydy, vad tror du om att ringa upp dagiset i fråga och fråga hur åldersspannet kommer att se ut i höst? Jag vet inte vad de rykten du har hört grundar sig på, men ibland kan ju rykten vara felaktiga... Och om höstens grupp faktiskt domineras av småbarn, hur har personalen i så fall tänkt kring hur de ska tillgodose de stora barnens behov? De som jobbar där är trots allt utbildade människor med en pedagogisk agenda för alla barn, oavsett ålder, så det kan hända att det som du nu ser som problem med dagiset kanske inte är ett problem i praktiken. Eller så är det det. Oavsett så skulle jag heja på att du ringer och pratar med dem om du känner dig låst och vill komma vidare.

    SvaraRadera
  7. Tyvärr är det dagvårdschefen själv som gett mig infon om hur fullt det är till hösten. Och ryktet om åldrarna på barnen i höst kommer från min kompis M som pratat direkt med en av ledarna (de är kompisar), denna ledare avrådde henne från att sätta sin dotter i just den gruppen eftersom hon skulle få jättetråkigt tillsammans med alla småbarn. Så tyvärr.

    SvaraRadera
  8. Nå voi. Bummer.

    SvaraRadera