15 februari 2017

Punkt

Jag vet inte, men jag tror att jag just satte punkt för ett manus. Det är alltid lika överraskande, för in i det sista känns det som om arbetet är oändligt. Och så plötsligt. Punkt. Jaha. Yes? Ok.

Det är förstås inte som att jag inbillar mig att arbetet är slut, inte på något sätt. Men om det här manuset går igenom, går också arbetet med det in i en ny fas. Jag hoppas verkligen att det blir så, för den här berättelsen har varit oerhört svår att klura ut. Jag har nog aldrig grubblat lika intensivt på handlingen i en bok som jag har grubblat på den här. Och jag har skrivit om jättemånga gånger, trots att den inte är superlång. Kanske jag bara är trött, kanske bokidén i sig är luddig och har krävt mycket tankearbete, eller kanske jag helt enkelt har gjort det svårare än det egentligen är. Jag vet inte. Men hjärnan har verkligen fått sig en workout de senaste månaderna.

Nu ska jag gå på wc (det är ett projekt eftersom toaletten ligger i en spooky källare, fem våningar ner från arbetsrummet), yoga, gå igenom mina företagsverifikat eftersom jag ska deklarare i morgon, och sen är jag nog klar för i dag.

1 kommentar: