21 april 2016

En blogglista

Den här listan knyckte jag av Peppe, som i sin tur hade knyckt den av nån annan. När man inte har så mycket annat att skriva om kan man ta och avverka en hederlig blogglista. Det är alltid lika intressant med introspektiooon.

Har du ...
Folköl i kylen:
 Öl nog. Som kan drickas av folk. Så svaret är ja.
Något husdjur: 
Fem hönor: Tomten, Kaliselott, Broiler, Gulan och Nosnäbb
Någon favoriträtt: 
Sushi
Puder på dig: Litegrann på näsan, en transparent variant. Och rouge.
Några framtidsplaner: Åka taxi till biblioteket om en stund och prata med gymnasieelever. På engelska.
Någon sjukdom: kronisk magkatarr och ständigt återkommande nack- och ryggproblem.
Gymkort: tjugogångerskort till Studio Z. Det har jag haft länge eftersom jag aldrig kommer mig iväg för att träna.
Något beroende: inte egentligen. Även om jag kan fastna i vissa beteenden har jag lätt att ta mig ur dem.
Nagellack:
 inget nu, i övrigt ytterst sällan. Mina fingertoppar kvävs av nagellack.
Någon vän som bor i ett annat land: Många, för många. Den allra minsta är min nyfödda systerdotter Anni, som jag aldrig ens har träffat ännu.
Avskyr du:
 rasism, sexism och när människor anser sig vara mer värda än andra
Gosar du med: 
Caj, Lovis, Idun och Edda.
Lagar mat: 
Rätt ofta, det är oundvikligt när man har tre barn
Diskar:
 i maskin
Tidning läser du: Vi har ingen tidningsprenumeration just nu, faktiskt. Har tänkt åtgärda det länge, men får inte ändan ur vagnen. Dessutom är det dyrt, och jag vet inte om jag kommer hinna läsa den så grundligt så det känns värt det.
Buss åker du oftast: Jag åker nästan aldrig buss. Så det finns ingen regelbundenhet i mitt bussåkande jag kan hänvisa till. I eftermiddag ska jag åka buss till Tartu.
Dag fyller du år: SJÄTTE DECEMBER! Jag är låtsastvilling med Finland, vilket gör att väldigt många brukar minnas min födelsedag.
Årstid föredrar du: Förr skulle jag ha sagt hösten (och då tänker jag på den där soliga, krispiga delen av hösten när löven ännu sitter fast i träden). Men nu skulle jag nog ändå säga sommaren. Jag avskyr att frysa.
Gör du nu:
 Stressar lite över att jag just fick ett helt nytt upplägg för vad och hur mycket jag ska prata på biblioteket om en stund. Jag har gjort RIGORÖSA förberedelser som jag nu inte kan hålla mig till, riktigt. Men istället för att göra om hela presentationen har jag tänkt improvisera kring och förkorta det jag ändå hade tänkt säga.
Gör dig till en bra människa:
 jag är verkligen inte skadeglad eller illvillig.
Gör dig till en dålig människa: 
jag är alltför ofta irriterad på mina stackars barn.
Vill du arbeta med: att skriva böcker. Alltid.
Är roligast just nu:
 att jag snart har en längre period av skrivande framför mig.
Har på dig just nu: en klänning jag sydde för många år sedan, den har en broderad fågel på fickan. En svart kofta jag köpte igår. En vit skjorta som har tappat manchettknapparna, men jag har bestämt mig för att ingen kan se det.
Äger du för skor:
Flera par, men inte överdrivet många. De bekvämaste är ett par Rieker (?) som har ull inuti och läder utanpå. De jag har med mig hit till Estland gillar jag också: ett par svarta snörkängor i läder.
Har du för storlek i skor:
 38-39
Läser du för bok:
 Många, just nu. I går läste jag ut ungdomsboken Skärseld av Simon Stranger, samt boken the Chaperone, av Laura Moriarty.

Ska du göra nu: Vila en stund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar