2 november 2010

Läsa bok

Jag har en syster och två bröder. Vi läser alla mycket. Jag och min syster har som trumfkort att läsa snabbt, medan mina bröder plöjer igenom fantasyböcker som ingår i oändliga serier med tjugo, trettio delar. Nu har jag lovat Jakob (min yngsta bror) att läsa första delen i en av dessa mastodontserier, den hette något med drakens återkomst. Om ni inte hör av mig igen vet ni att jag blev fast :)

Jag har inte läst så mycket fantasy, men en del av det jag läst gillade jag skarpt. Jag tycker till exempel att Maria Turtschaninoff är en helt fantastisk författare och hennes bok Underfors var den enda jag på förhand hade bestämt mig för att köpa på årets bokmässa. Jag har inte vågat öppna den än, jag njuter nämligen av att ha den oläst framför mig ännu.

Att läsa, att läsa. Det är verkligen den bästa avkoppling som finns. Jag tycker synd om alla som inte tycker om att läsa, för det finns verkligen fantastiska världar att upptäcka.

(Detta inlägg understöddes av Finlands Biblioteksförbund AB)





(Det där var inte sant)

5 kommentarer:

  1. Säg om den första boken är bra! Jonas har nämligen också försökt få mig att läsa dem, men har inte lyckats få mig övertygad. Litar mera på din smak när det gäller fantasy-böcker ;)! Kram.

    SvaraRadera
  2. Jo Saija, den är bra! :) Jag tvivlade starkt när jag sa att jag vill läsa den men den var faktiskt läsvärd. Nu har jag de två följande böckerna här i Österrike också. :) Lycka till med läsandet Malin, hoppas att även du gillar den. Kramar från Österrike!

    SvaraRadera
  3. Om det är fråga om Robert Jordans serie, så kan det vara bra att veta att sista delen inte är skriven ännu... Nästsista kom ut i år och är skriven av en annan (alltså R.J. själv dog och en annan har anlitats av frun och förlaget att slutföra serien - anteckningar finns i massor...). Att rekommendera är Katharine Kerr's serie (inte sista utkommen ännu)! Robin Hobb är en skicklig författare som skriver fantasy - Jag tycker mer om hennes böcker än Jordans. En ny bekantskap är Sergey Lukaynenko, en annorlunda fantasyberättare. Jag har läst alla på engelska, men de flesta finns väl att få på svenska också.

    SvaraRadera
  4. För ett antal år sedan läste jag de första 11-12 delarna av Sagan om drakens återkomst. De första 7-8 var bra. När jag insåg att serien aldrig kommer att ta slut kände jag mig lurad och slutade läsa - enough is enough! Och nu när jag läser att sista delen inte kommit ännu är jag lite glad för att jag slutade i tid...

    SvaraRadera
  5. Jag har läst den första delen, och den var helt okej, men inte så bra att jag kände mig manad att trycka i mig resten.

    Turtschaninoff är jag däremot väldigt förtjust i - tyckte verkligen om Underfors, minst lika mycket som jag tyckte om hennes förra bok, Arra - Legender från Lavora. Har du läst den?

    Håller med pmn i Katharine Kerr-tipset, även om jag egentligen tycker att det räckte med de fyra första böckerna om Deverry. (Har dock inte läst längre än till och med bok sju, så jag reserverar mig för att det kan ha hänt helt fantastiska saker senare i serien som jag är helt ovetande om.)

    Annat bra i fantasyväg: Anders Björkelids Ondvinter och Eldbärare, de två första delarna i Berättelsen om blodet. Rekommenderar verkligen Ondvinter som läsning just vintertid, kombinationen av ondvinterns riktigt obehagliga vinter i bokform och snöstorm utanför fönstret blir superintensiv.

    Lene Kaaberböls böcker är jag väldigt förtjust i, framför allt de fyra om Skämmerskans barn. Skämmerskans dotter, Skämmartecknet, Ormens gåva och Skämmarkriget heter de. Det finns en serie om Katriona också - Silverhästen, Hermelinen och Isfågeln, men de har inte riktigt nått upp till Skämmar-serien.

    Kanske inte så överraskande att jag också älskar att läsa...

    SvaraRadera