26 november 2012

Den försummade antagonisten

Maria har gjort det, Jenny och Mia likaså. Deltagit i NaNoWriMo, National Novel Writing Month. Och de har bara sprutat ur sig text. Så otroligt produktiva har de varit. Jag är imponerad och vill inte känna avund, men lite avundsjuk är jag tyvärr på deras självdisciplin och ord. Jag vill också vara så där bra!

Själv har jag nämligen inte skrivit nästan alls. Jag som hade så god fart i oktober. Jag vet precis vilket problemet är. Det är så att jag nu, 19 kapitel in i berättelsen, har insett att jag saknar antagonist. Det finns visserligen några bifigurer som rör om i händelseförloppet, men de är alldeles för svaga och ointressanta för att göra berättelsen tillräckligt spännande. Det här betyder att jag borde ändra handlingen rätt mycket, skriva in en mycket farligare antagonist och skriva om en massa text... och det är så grått ute och jag orkar bara inte. I stället skjuter jag upp problemet och gör annat, jag läser, jag latar mig och tänker på annat. Jag spelar Wordfeud och sover. Jag skriver inte alls.

För att ytterligare förhala min litterära produktion städade jag av tryckbordet idag och tryckte lite grejer till julförsäljningen. Det var ju bra på sitt sätt. Men nån bok blir det inte av att trycka tyg.

5 kommentarer:

  1. Aaa. Problemet med den frånvarande antagonisten, inte ett alldeles roligt problem. Men det kan ju hända att du väntar på att farliga antagonisten liksom ska mogna lite och inte ligga och lura nånstans, kliva fram och säga hej (inte vara nånslags knytt...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den borde nog dyka upp ganska tidigt så man får en känsla av fara, tänker jag. Kanske rektorn borde vara illvilligare än jag planerat från början?

      Radera
    2. Låter väl i och för sig som en enkel lösning med rektorn. Stackars alla illvilliga fiktiva rektorer. Eller om det är illvillig men ändå synd om?

      Radera
  2. Jag tänkte på dig och ditt tygtryckande. Om du nån gång trycker något rött på vit botten eller vitt på röd botten. Hör av dig,jag är intresserad av att köpa då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har just tryckt vitt på röd botten, faktiskt. Julevangelier i kalligrafi (som jag gjorde förra julen också). Kan meddela om de blir färdiga. Det kommer säkert något annat också...

      Radera