16 december 2013

Sitt du där och var söt så sköter vi världen

Den här smaklösa annonsen hade ett Karleby-baserat gym i tidningen idag. Diskussionerna på facebook går heta, många tycker, i likhet med mig, att det är både smaklöst, politiskt inkorrekt och helt enkelt inte ett dugg roligt, medan andra (majoriteten män) hävdar att man är humorlös om man inte tycker det är roligt samt att man hycklar (?) om man kritiserar dem som tycker det här är kul.

källa: facebook
Att uppmana en karl att ge sin kvinna ett presentkort till ett gym när hon inte uppfyller de utseendekrav hon borde uppfylla befäster ännu en gång att kvinnans första och främsta uppgift är att se bra ut. Att vara ett objekt. Till för att mannen skall kunna njuta av hennes utseende.

Även om det hade varit omvända roller, att kvinnan uppmanas köpa ett gåvokort till sin man för att han borde bli fastare i hullet hade det varit smaklöst. Men på samma sätt som vita människor väldigt sällan känner sig felbehandlade på grund av sin hudfärg, och på samma sätt som icke-handikappade väldigt sällan känner sig förfördelade över att det finns särskilda handikapparkeringar, tycker jag inte heller att de män som påstår att det här ju bara är ett skämt egentligen har mandat att uttala sig. Budskapet i varianten av annonsen här på sidan sparkar neråt.

Till dem som drar skämtkortet, alltså tycker att man är tråkig och löjlig och småaktig när man inte kan se det roliga i den här sortens annonser vill jag bara hälsa: för inte alltför länge sen var det också helt tillåtet och JÄTTEROLIGT (obs, här är jag ironisk, så att ingen missförstår mig) att skämta om handikappade, mörkhyade eller människor med mentala problem. Det är ju inte alls samma saaaak säger kanske nån nu, men jag säger: jo, det är det. Det här handlar nämligen inte bara om ett litet skämt i en annons utan om en struktur där kvinnor om och om igen blir placerade i ett fack där många av oss inte alls vill befinna oss.
 Nej. Det är inte männens fel att det är så här (jag vill påpeka detta eftersom män ofta när dessa saker kommer på tal känner sig utpekade och anklagade). Felet ligger hos alla de människor, bland annat då de på Actilife som planerat denna annons, som fortsätter att använda en sådan här jargong och bekräfta att det är både smålustigt och helt acceptabelt att tycka att en kvinna borde se ut på ett visst sätt, och om hon inte gör det kan man med en enkelt liten present få henne precis som man vill ha henne. Glad och fast i hullet, trallala.

När man går med på en sådan här jargong blir man medskyldig till utseendehetsen bland i synnerhet unga kvinnor. Kvinnor som ständigt uppmanas sträva efter förbättring (eftersom de aldrig är snygga nog). Kvinnor som konsumerar stora summor när de försöker nå ouppnåeliga ideal genom att shoppa rätt kläder, operera sin kropp tills den liknar den i annonsen, och träna på gym tills hon mår lite bättre över sitt utseende. Det är klart att företag (som Actilife) mår bra av att kvinnan aldrig når sitt utseendeideal. Genom att gödsla hennes missnöje rullar pengarna in. Eller genom att gödsla mannens missnöje med sin kvinna, som här.




Ps. Det är för övrigt stor skillnad på att vilja göra sig vacker inför sin partner och på att ett företag uppmanar en att kräva att ens partner gör sig vacker för en. Tränar man på gym gör man det förhoppningsvis för att det får en att känna sig stark och glad och nöjd med det ens kropp klarar av, inte i första hand för att ens partner tycker man är för fet.

70 kommentarer:

  1. Välformulerat, Malin.

    SvaraRadera
  2. Din dubbelmoral/hycklande kommer fram när du indikerar att vissa har en förlegad syn på kvinnor, utan att sätta fram något verklig fakta bakom dina påståenden. Hur kan du påstå dig veta om hurudana åsikter de har om kvinnor? Jag svarar själv på frågan, du kan inte veta någonting om saken. Utan du drar automatiskt en slutsats att de har ett "nedsatt" förmåga att förstå sig på kvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att man tycker att den här saken är humor visar antingen på att man antingen

      a) är helt aningslös om vad den här synen på en kvinna i förhållande till en man gör för många kvinnor och flickor (se mina tankar om den saken i inlägget ovan)

      b) känner till strukturerna men väljer att strunta i dem eftersom de inte angår en personligen

      c) tycker att kvinnor ÄR objekt som borde träna om de inte är tillräckligt snygga

      Alla dessa alternativ tycker jag tyder på en snedvriden kvinnosyn.

      Om vi skall fortsätta diskutera vill jag för övrigt gärna att du presenterar dig. Du vet ju vem jag är, så i rättvisans namn kan du också berätta vem du är, tycker jag.

      Radera
  3. Det är ju helt absurt att tidningen ens går med på att trycka en sådan annons. Jag blir sjukt irriterad. Sen att det finns män (grottmänniskor?) som tycker att det finns humor i detta, men snälla. Nej fy fan, humor i annonser är okej men varför driva med det ena könet, finns ju ingen humor i det alls, någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns både män och kvinnor som tycker det här är roligt. Jag är inte en av dem.

      Radera
  4. Att kalla män grottmänniskor gör det inte bättre. Här är igen en exempel på dubbelmoral. Kalla mannen vad som helst, men må fan ta den som inte "rynkkar på näsa" när det har varit en annons i tidningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen kallar män "vad som helst" utom du. Jag var noga med att poängtera att det här absolut inte gäller män som grupp, gruppen jag kritiserar är de människor (både män och kvinnor) som fortsätter med denna jargong.

      Jag tycker som sagt att den här annonsen är helt knäpp oavsett om den riktas till män eller kvinnor. Att inte tycka att ens partner duger som hen är är alltid fel, oavsett kön.

      Radera
  5. Du har så rätt! Och det som stör mig kanske mest är att annonsörerna här helt säkert var medvetna om "provokationspotentialet" i en sån här annons och valde den just för de reaktioner som en sån här annons skapar (negativa eller positiva - det spelar ingen roll i en blind och vinstlysten kapitalistisk världsbild, huvudsaken är ATT vi reagerar) och resultatet: vi går alla omkring och ordar Actilife, Actilife - precis som dom ville.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade på det där igår, att ger vi nu dem en massa gratisreklam. Men jag kom fram till motsatsen, att den här dåliga annonsen till och med kan gå ut över andra gym. All uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet, och så mycket skit som det här företaget fått höra angående den här annonsen tror jag nog många drar sig för att understödja dem...

      Radera
  6. Det tog en stund förrens jag förstod innebörden av reklamen, men när jag skalade bort "slöjan" dvs Dialekten såg jag hur sjuttons grotesk hela grejen var! Har svårt att förstå personer som försvarar sådant skräp?



    http://jonnashemliga.blogspot.fi/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är, har många reagerat på annonsens galenskap!

      Radera
  7. Så kloka ord, Malin! Att gömma sexism, rasism och övrig diskriminering bakom "humor" gör inte det hela mindre förminskande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör inte det. Och det är ett så BILLIGT och FULT knep tycker jag, det där att man får skämta om vad som helst. Det tycker jag nämligen inte man får.

      Radera
  8. Alltså precis alla dessa punkter tog jag upp i diskussioner på fb, och hela tiden kom det tillbaka "man ska inte vara så allvarlig jämt, man ska ha lite humor", så jag gav verkligen upp. Jag kan diskutera ämnet i en evighet men om motpartern inte kommer längre med sitt argument än att jag saknar humor så då är det lönlöst. Bra skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ofta i sådana här diskussioner har alla parter bestämt sig för vad de tycker och lyssnar inte på varann. Men det är nog bra att det diskuteras. För tio år sedan hade jag själv knappast reagerat särskilt mycket på en sådan här annons. Tack vare alla andra som påpekat galenskapen i en sån här människosyn har jag (och många andra) börjat tänka annorlunda.

      Radera
    2. Finns he en möjlighet att ni i stora vishet kan ha tolka fel va di menar me annonsen? Jag skulle gärna se bevis på att Actilife verkligen har en dålig människosyn. He att di ha gjort en annons, som kan vara aningen dålig (medger det) bordi int ge någon rätt att direkt kränka dem me ord. Jag liksom förstår int bara va Actilife sku vinn på he me att vara kränkand och tänk dåligt om sina kunder.
      -S.k

      Radera
    3. Knappast har de med vett och vilje gått in för att vara kränkande. De gör ju reklam för att få in fler kunder, avsikten med reklam är ju inte att avskräcka. Det är ju heller inte alls det som kritiseras. Utan att man går in ur en så vrickad vinkel och låter förstå att det är roligt.

      Radera
    4. Ofta är det ju omedvetet man kränker, det är synen på kvinnan. Att vi ska var vackra för någon annan, vi ska vara tillräckligt för någon annan. Så det är inte mer ok fast det är omedvetet kränkande från Actilife.

      Radera
    5. Men igen. Var har man sagt att man inte räcker till som man är? Och kom ihåg Annika att man kränker inte enbart synen på kvinnan då det finns flera reklam, både åt män och kvinnor.

      Radera
    6. Om hela poängen med reklamen är att man ska träna för att bli en "ny kvinno" så är det väl ganska tydligt att man inte duger som man är? Att om man har lite extra hull så ska mannen vilja köpa in en på gym. Undertext kallas det.

      Radera
    7. Ny energi, nya kläder (från eventuell viktminskning), ny hobby, eventuellt nya vänner, ny kondition, nya levnadsvanor. Varifrån får ni att man menar att det är något fel på den "gamla kvinnan". Kan inte förstå.. Jag själv försöker leva mitt liv så att jag alltid vill tänka det bästa om alla. Jag utgår från att alla menar mig väl, jag tror inte att folk/företag fittas med mig när de uttrycker sig på ett sätt jag inte riktit förstår. Älska era medmänniskor!

      Radera
    8. läs igen tio gånger så går det nog säkert in. Och läs vad malin skrev igen, så får du också reda på vad gäller även om texten byter roller.

      Radera
    9. Jag har läst om det säkert 50 gånger, det har ännu inte öppnats för mig. Jag uppmuntrar dig att göra samma sak. Jag förstor vad Malin försöker säga, tro mig. Jag tycker enbart att ni helt enkelt har fel i detta fall. Jag menar inte att saken i överlag är något att skämta om.

      Radera
    10. Jag tycker det är fel att säga åt oss som kritiserar detta att vi inte har nån humor, men jag förstår ändå att man kanske inte tycker annonsen är så farlig ifall det här är en av de få gånger man uppmärksammas på den här sortens tänkande. Jag tänker mig dock att den här reklamen är droppen som fått bägaren att rinna över för många av oss. När man har sett det här beteendet tillräckligt många gånger, både i grövre och lättare varianter, börjar man märka det tydligare hela tiden och det gör också att man reagerar starkare. Mysteriet för min del ligger fortfarande i vad som är roligt med annonsen. Jag har fått några förklaringar men tycker ändå den inte är kul. När den dessutom gör den andra parten (oavsett om det är en man eller en kvinna annonsen riktar sig till) till en person man ska forma om så att den passar en tycker jag det blir riktigt osmakligt, som sagt.

      Radera
  9. Välformulerat!
    Måste bara tillägga att för varje reaktion jag läst, både de som upprörts och de som försvarat, har jag haft lust att tipsa om Julia Skotts höstfärska bok Kroppspanik som jag läste för en dryg vecka sedan. Den tangerar väldigt mycket av det här och är synnerligen läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vill jag läsa, har spanat på den ett tag redan! Tack för påminnelsen!

      Radera
  10. Tack för att du bemödar dig om att bemöta dårskap med sakliga argument.

    SvaraRadera
  11. I finska tidningar finns samma reklam,fast omvänt.. Nainen,hanki itsellesi uusi mies.. Tänkte faktiskt helt lika som du då jag såg den.
    Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, uselt vilken väg man än vänder på budskapet!

      Radera
  12. Fyi, i stadens finska tidning var reklamen tvärtom. Rolig tycker jag, att folk inte tål humor är skrämmande. Och jag är kvinna, och stolt över det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, och som sagt tycker jag inte att det är lustigt i varkendera riktningen. Jag ogillar tanken på att man uppmanas köpa en present för att man själv ska få en "ny" partner.

      Radera
  13. ...nu har jag inte hunnit läsa kommentarerna, men min första tanke är just precis det att det där är väl en typisk kommentar när man påpekar att nånting är anti-feministiskt/rastistiskt/eller på annat sätt respektlöst - har du ingen humor? det är ett så vanligt knep att ta till så man får stängt debatten liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att anklaga den som reagerar för att vara humorlös är nog ett av de fräckaste knepen som finns, tycker jag också. Så jag tänker fortsätta gnälla. Och skrattar åt andra saker istället, sånt som är roligt på riktigt.

      Radera
  14. Bra att du skrev om det här! Tack.

    SvaraRadera
  15. Bra skrivet (rutet)! Att träna på gym skall man få göra självvalt och inte för att ens partner tycker att man behöver det. Hur ett företag ens får annonsera på det där viset förstår jag inte. Fast iofs. så får de ju publicitet genom alla människors kommentarer, oavsett ogillande eller gillande. Så de tjänar ju på det hur som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast frågan är som sagt ifall all publicitet är bra. I det här fallet hoppas jag inte det.

      Radera
  16. Njaaa, jag säger ju alltid själv att "jag blir som en ny människa efter att ha varit på gymet", dvs energisk och glad osv och hela min familj (+min partner) tycker det oxå och vi brukar skämta om det hemma och han säger typ "du borde gå dit varje kväll för du blir så trevlig och rolig och skön som person där" (=jag är alltså lycklig och nöjd med mej själv efter ett pass). Så själv skulle jag inte ens ha reagerat på detta tror jag faktiskt, fastän I see your point!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR skönt att träna, absolut! Och man blir som en ny människa. Men det blir ändå så fel när man uppmanas beställa en ny partner...

      Radera
  17. Vilken otroligt dålig reklam. Bra skrivet Malin!

    SvaraRadera
  18. Kanske man kan ta annonsen för vad den är: en dålig annons och läsa vidare, inte anamma bokstavstro. Jag tycker inte annonsen är ett dugg rolig men jag ser heller ingen anledning till att ta företaget/deras handlande på så stort allvar.
    -gym-gun-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrivit på andra ställen: skulle det bara handla om en enda annons med det här budskapet skulle nog få reagera. Men eftersom den bara är en fortsättning på ett synsätt som borde ha fått gå i graven för länge sen är den här diskussionen viktig.

      Radera
  19. Jag tycker attityden "man ska int bry sig" eller "har du ingen humor" båda är lika farliga. Vi är som släkte redan tillräckligt avtrubbade när det gäller budskapen som matas in i oss från media. Vi säger att vi inte lyssnar och "inte bryr oss" men konstigt nog köper vi ändå det smöret som finns med mest i reklamerna. Det är bullshit att säga att budskapen som cirkulerar inte skulle angå oss. Kanske inte medvetet, men visst angår det oss eftersom det är allstans vi vänder oss. Vi SKA reagera när det är fel budskap som cirkulerar. Jag tycker attityden "just look away and pretend it isn't happening" är värre än nån annan. Det är den attityden som genom tiderna låtit hemska krafter härja fritt. Man får inga förbättringar eller förändringar överhuvudtaget med den attityden. Det som angår en angår alla. Vi är alla en del av varandra. Bry dig om din granne.

    Sen vet jag faktiskt inte hur högt man kan klassa en persons intelligensnivå ifall fniss om att man är missnöjd med sin tjocka partner och ska gnälla om träning faktiskt är roligt? Är det roligt? Humor på hög, intelligent nivå? Jag tycker personligen inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet! Jag håller med. Det är ingen slump att många kvinnor har åtminstone nån lätt form av matfixering, eller att nästan ingen kvinna är nöjd med sig själv. Missnöje får oss att handla mer.

      Och beträffande humor, det är en SÅ intressant fråga. Jag tycker inte heller det här är roligt, jag skrattar åt helt andra saker. Men eftersom min humor är lite udda tror jag inte jag representerar ett medeltal. Jag har efterlyst en förklaring på varför det här är kul, men har inte fått nån, så jag vet fortfarande inte...

      Radera
  20. Håller, med. Blir ofta ganska irriterad dels över just sån här jargong, där någon inte uppfyller vissa påhittade krav och att det är det naturligaste att man då skall fixa det. Jag uppskattar att du inte skyller på männen i denna fråga. (Men jag tror nog att en del av problemet är media/reklam riktade till män som använder orealisktiska och photoshoppade kvinnor i marknadsföringen) Jag skyller till en stor del på strävan efter vinst och mer pengar. Som vill skapa en kultur där man inte når sitt mål.För då kan man sälja bantningspiller och nya kläder, varje år (fastän de man har är hela, men fjolårets kläder är ju sååå out, och så kan man ju faktiskt int ha samma festkläder två år i rad för tänk om nån håkar.) Sen skyller jag även på de som skapar sån här jargong. En stor del av dem hittar man i reklambranchen. Och hur i hela friden har det blivit en yrkesdröm att bli modell? Där du svältföds för att kunna sälja företags produkter, vilka säger att detta är det normala utseendet, för att just sätta ribban nånstans så högt att nästan alla måst med alla medel anstränga livet ur sig för att nå dit, och samtidigt må illa.
    Samma irritation får jag då jag tittar i en random veckotidning riktad till kvinnor. Antingen är det objektifiering av någon känd kille med sixpack, eller så är det tips om hur du skall få en fastare rumpa eller de där superdieten som gör dig till en anorektiker i nolltid, som ju är ok för en massa kändisar gör det. Strunta i att äta, det är ju såå 2012. 2013 skall man hoppa över det, helst ett par gånger i veckan.
    Men en stor bov är nog media riktade till män. Där photoshoppade kvinnor seduktivt poserar på en motorcykel i alltför lite kläder för att ens åka motorscykel (http://www.boredpanda.org/hot-mess-ducati-1199-panigale-motocorsa/). Vilket skapar orimlimga förväntningar på normala kvinnor. för männen dreglar ju på de där kvinnorna. Och detta skapar förväntningar som ingen kan leva upp till.
    Nån använder orealistiska skönhetsideal för att sälja något, andra märker att dessa ideal skapat missnöje med sig själv, och så försöker sälja andra saker för att ta dig dit.
    Jag hoppas att 2014 handlar om att äta nyttigt, sånt som kroppen behöver, och helst som är på något sätt hållbart producerat och levererat. Jag märker att jag svamlar... så jag slutar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Jag hoppas också på ett 2014 med lite sundare värderingar. Hoppas hoppas att diskussionerna fortsätter överallt så vi börjar tänka lite mer på hur vrickat allt är.

      Radera
  21. Trots risken att bli nedskjuten tänkte jag försöka kasta in en annan vinkel i diskussionen här.. Tänk så här, att hjärnan bakom annonsen är en kvinna med budskapet: "Tycker ni män att vi kvinnor inte ser ut som ni vill så får ni väl för fan ta och satsa lite och ge oss ett presentkort till gym eller något!" Jag medger, aningen kökkigt och eventuellt långsökt och verkligen inte smakfullt, men fullt möjligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte tänka så men... felet kvarstår fortfarande, i ett äktenskap skall man inte försöka ändra på sin partner.

      Radera
  22. Jag tyckte reklamen var rolig. Jag hoppas dock att reklammakarna försökt rikta reklamen till en målgrupp som har just den sortens humor att de köper gåvokortet till sin partner eftersom de vet att partnern sku uppskatta det, inte för att de vill att partnern ska bli en ny människa genom att gå på gym...

    Förstår samtidigt att annonsen kan uppröra. Jargongen i reklamer ger onekligen influenser till speciellt unga, hur man borde se ut och hur man ska bete sig för att accepteras.
    Där kommer förstås ens självförtroende också in. Har du bra självförtroende så kan du kanske vara nöjd med hur du ser ut och har du sämre självförtroende så kanske du är osäkrare med ditt utseende... Och jag hoppas verkligen att ingen är tillsammans med någon i hopp om att ens partner ska förändras till något som man själv ser som idealutseende!

    Huruvida det är tillåtet och acceptabelt att skämta om vad som helst så låter jag komikerna svara på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du som spontant tyckte om reklamen, kan du snälla förklara (det här är en uppriktig fråga) VAD var det som var roligt? För fast jag försöker se förbi det jag uppfattar som fel i annonsen kan jag inte hitta det lustiga i den. Det är svårt att förklara humor, jag vet, men kan du ändå försöka?

      Radera
  23. Jag tycker inte denna reklam var smaklig. Jag förstår inte hur man som gym kan marknadsföra sig på detta vis. MEN. Jag förstår heller inte uppståndelsen och kritiken från massan. VARFÖR måste man relatera till UTSEENDET då man läser denna reklam? Man blir piggare, friskare och gladare av träning. Vem vill inte ha en piggare, friskare och gladare partner? Vare sig man är kvinna eller man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att man relaterar till utseendet har nog att göra med hur hela samhället ser på en kvinnas utseende, det är så gott som alltid det som är i fokus. Grejen är att även om man struntar i utseendeaspekten, kvarstår problemet här: den nya kvinnan är en beställning från mannen för att HAN skall få en gladare, fastare och ny partner. Inte för att hon skall må bättre. Det står klart och tydligt i texten även om man inte läser mellan raderna: skaffa dig en ny, gladare, fastare kvinna. Kvinnan är alltså inte alls delaktig i det hela, hon är bara objektet som skall formas om. Så det blir inte bättre för min del fast man struntar i utseendesapekten.

      Radera
  24. Hm... intressant. Själv tillhör jag gruppen som fnissade högt och länge när jag läste reklamen och har av nån anledning hittills helt lyckats missa de negativa åsikterna. Började nu riktigt fundera varför den var rolig och ja, det är svårt att förklara humor. Jag har normalerweise också en aning kökkig humor och tänder speciellt på ordlekar, men här i fallet funderar jag faktiskt om denna reklam drar på en viss slags grov Kokkola-humor...? Kom direkt att tänka på nyårsrevyn vid Jungsborg när jag läste reklamen, samma slags grova pikartade jävelskap, som man odlar och älskar här i trakten.
    Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men efter att ha bott i södra Finland i tio år och nu tillbakaflyttad så njuter jag just av att kunna vara väldigt direkt och ja, t.o.m. grov i humorn med folk här uppe, på ett sätt som jag t.ex. aldrig skulle vara med nån hemma från södra Finland. Jävlas riktigt ordentligt med glimten i ögat (ALLTID glimten i ögat), och med förväntan att den som jävlandet riktas mot kommer att ge tillbaka med minst lika stort mått. Vill tro att denna reklam går i den traditionen? Den kändes i varje fall väldigt familiär i sin tongång, på humorplanet menar jag, á la Nattens Dagblad.

    Förstår definitivt din och alla era andras åsikt, men själv har jag väldigt svårt att uppfatta reklamen som stereotypiskt sexistisk, just pga. Kokkola-dialekten och humorn jag associerar med den. (Och då är jag personen som redan som 10-åring fick ett raseriutbrott när en äldre släkting av gammal vana kallade en mörkhyad person för the n-word, "man FÅR inte göra så" var min jargong redan på den tiden. Så nej, jag är inte allmänt nån som tar lätt på dessa saker.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, humor är ju svårt att förklara. Nu när jag har diskuterat saken med många andra och när du förklarar saken har jag börjat fatta grejen med kokkola-humorn (som jag fortfarande, som alltid, har lite svårt att förstå mig på, helt enkelt för att det inte är sånt jag går igång på). Personligen tycker jag alltså inte att det är roligt, men jag kan förstå att man tycker det är kul om det är en jargong man vuxit upp med. Ändå anser jag att det är viktigare att ta hänsyn till vad som är rätt och politiskt korrekt än att få ha roligt, om du förstår hur jag menar? Det är bra och viktigt med humor men inte när den sker på andras bekostnad och inte när ens skämt, trots att vissa förstår dem, blir en länk i ett händelseförlopp där kvinnor fortsätter att ses som något som finns till för mannens stora nöje. För när man ser just precis den här annonsen tycker jag det är tydligt att det är det det handlar om. Det är som att publicera en rasistisk annons och en annons som dissar vita människor och tycka att de på något sätt tar ut varann. Det gör de inte.

      Radera
  25. VARFÖR vi relaterar till utseendet? För att media har format oss till att tänka så? För att vi omringas av alla dessa bilder och reklamer där produkter säljs m.h.a. av en liten nätt kvinnlig kroppsdel och därmed har skapat dessa uppfattningar om HUR kvinnor borde se ut? För att media låter oss förstå att det ÄR viktigt? Om media såg annorlunda ut, om kvinnor porträtterades på ett annorlunda sätt än vad vi är vana med idag, kanske utseendet inte vore det första vi relaterar till? Tänk om det i media fanns fler minoriteter, ex. homosexuella, som iofs synts på senare år men som dessvärre ofta porträtteras rätt klysch-aktigt, tänk, hur skulle vi då se på all media och reklam och kanske mest intressant, hur skulle vi se på världen och medmänniskorna?

    Jag är faktiskt lättad över uppståndelsen över det hela. Och jag hoppas som du, Malin, att all publicitet inte är bra publicitet. Hoppas snarare att stället bojkottas, det skulle jag göra. Det är sorgligt att så många, både män och kvinnor, inte ser detta i bilder, reklam, nyheter osv. Ta t.ex Rheborg i Alla är fotografer, han har i uppdrag att skapa ett familjeporträtt och fotograferar sin dotter, han är inte riktigt nöjd och lite obekväm, han kommer inte nära så han ber henne att ta av sig tröjan. Han fotograferar sin dotter i behå utan att ens reagera på sitt beteende. Varför blir han mer bekväm i och med att hon klär av sig tröjan? Varför tycker Rheborg att bilden blir bättre så? Varför diskuterar man inte detta? Varför är det ok att göra så? Jaa, det var en liten parentes. Kunde gå på och gå på och gå på men blir så less.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis så tänker jag också, det är så underförstått att en kvinna skall vara snygg (tyvärr tror jag faktiskt att merparten av alla kvinnor som tränar åtminstone delvis gör det för utseendets skull, få ser nog endast på hur bra de mår av tränandet.) Jag skulle nog också välja ett annat gym, helt klart. Det där med Rheborg har jag inte sett än, men det lilla jag har hört om det verkar sjukt. Usch.

      Radera
  26. Man kan ju alltid hoppas att den kvinna, vars man tycker det här är roligt och köper ett kort åt henne, går på gymmet och lär känna en snyggare karl där! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller åtminstone en med vettigare värderingar!

      Radera
    2. Nå jo, så skall det ju vara. Men jag tror att en karl som tycker att hans kvinna behöer fräscha till sig för att duga åt honom skulle ta mera på näsan om hon ger tillbaka med samma mynt.

      Radera
  27. Men hej. Måste man önska att stället bojkottas och går i konkurs för en taskig reklam? Vad visar DET för medmänsklighet? För JA, den var kanske inte så smart den där reklamen, men dom har kanske humor louise och på riktigt INTE menade något illa. De skall väl inte behöva bojkottas för en sådan sak? Nä nu. Sådant här får MIG att bli arg. Att döma andra från vad man själv anser utan att förlåta.

    Och att vi/ni väljer att alltid tänka utseende först pga hur media "vill" att man skall göra kanske bara är en bortförklaring? Det är väl ändå upp till oss själva att visa hur VI vill att våra medmänniskor skall se på ideal?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nån här önskat att stället går i konkurs? Inte jag. Det jag önskar är att man på gymmet i fråga börjar tänka till lite hur man sköter sin marknadsföring.

      Visst är det upp till var och en att visa våra medmänniskor hur vi vill att man ser på ideal. Mitt sätt att göra omvärlden uppmärksam på vilka saker jag tycker är viktiga är bland annat att ifrågasätta annonser som ActiLife-annonsen och de jag länkade till i inlägget efter detta. Så jag gör ju precis det du efterlyser! Man kan inte förändra världen genom att välja att tolka den på ett snällare sätt. Man kan visserligen förändra sin egen lilla värld(suppfattning), men det gör inte världen bättre för nån annan, direkt.

      Radera
    2. Jag önskar ingen konkurs, anonym. Jag säger endast att jag inte vill stöda detta. Om jag vore medlem skulle jag framföra min åsikt och säga tack och hej. Och hoppas att de nästa gång tänker efter ännu en gång. Betalar man för något har man väl också rätt att välja att inte understöda någon som på sätt eller annat diskriminerar eller behandlar andra dåligt. Vem vill handla av en som gör narr av sin kund, även om det är ett försök att vara rolig? Alla kan välja vem de stöder.

      Radera
  28. Jag hoppas ni är många som mailat och frågat hur det riktigt tänkte.

    SvaraRadera
  29. Bästa reklamen på länge!!! Heja Actilife... Skrattade i soffan då jag läste ÖT så min feta mage hoppade :D Nu har jag skaffat jäsenyys till actilife. Är annars ingen sportare men nu jävlar ska fläsket bort och jag ska bli attraktiv IGEN <3

    Puss Ulrika

    SvaraRadera
  30. Men lixom..int böv man ta allt så seriöst jäär i väärlden! finns no myki värr sakre ti mojjt åpå å tänk åpåå,man tar e så håålt som man sjölv tare, så chill out.

    SvaraRadera
  31. Alltså.. Detta var skrivet med humor och är ämnat att läsas med humor. Ta. Inte. Allt. På. Så. HIMLA. Stort. Allvar. Vet inte om det är vår "Kokkola-dialekt-kultur" som ni inte förstår er på eller? Ta det med en klackspark. /kvinna som fann detta hysteriskt roligt

    SvaraRadera