18 december 2013

5054

Diskussionerna om annonsen har fortsatt, både i kommentarsfältet under inlägget och på Facebook. Jag lade upp två länkar på fb, en till den här samlingen retroannonser som speglar vad man ansåg vara helt okej reklam att lägga upp förr (eller ja, notera att tre av annonserna inte är mer än fyra år gamla!), en om sexistisk reklam idag (klicka inte på länken om du vill fortsätta vara på gott humör).  Det är så många intressanta aspekter som behöver dryftas och trots att jag är småbarnsföräldratrött och det är nedslående att grubbla på de här sakerna tycker jag det samtidigt är oerhört intressant att fundera på humor, vem som bestämmer vad som är roligt, när det att säga sin åsikt förvandlas till hets mot folkgrupp och så vidare. Som merparten av de som engagerat sig i diskussionen inser, handlar det inte längre om annonsen i inlägget nedan, utan om mycket större saker.

Hursomhelst är det roligt att så många är intresserade och tycker att det här är viktigt. Igår hade bloggen över femtusen sidladdningar, vilket nog är alla tiders rekord. Jag tycker det är fint att diskussionen inte har spårat ur. Trots att vissa inte har velat ge sig till känna med namn har tonen ändå varit ganska saklig och trevlig. Tack för det! Fortsätt gärna att diskutera och berätta också gärna vem ni är.

5 kommentarer:

  1. Ja, det handlar förstås om någonting mycket större än en annons. Orsaken till att jag reagerar så negativt på Actilifes annons som startade hela diskussionen är att den återspeglar ett förhållningssätt som på många plan är verklighet i vårt samhälle. Annonsen uppmanar en att 1) bedöma sin partner och finna fel på den, 2) rätta till felen för att 3) få egen vinning.

    Det är därför jag inte heller kan tycka att annonsen är rolig eller att den här sortens humor ens är acceptabel. Inte för att jag personligen skulle känna mig kränkt utan för att jag tycker att den här sortens jargong är onödig.

    SvaraRadera
  2. Annonsen utgår inte från att bedöma sin partner och finna fel på den. Den utgår från att uppmuntra partnern till friska levnadsvanor, hitta på nya hobbyn osv. Att uppmuntra någon till att motionera är inte att kritisera personen. Vem tycker att det är fel att uppmuntra sin käraste att t.ex. sluta röka? Samma sak egentligen. Men diskussionen som har startats är mycket intressant. Själv håller jag mig gärna anonym i rädslan om att någon skall missförstå mina åsikter och därför blir jag stämplad som något jag inte är. Här har vi också ett problem, varför måste man vara rädd att uttrycka sina åsikter om andra könet? Intressant diskussion. Hoppas man får fortsätta diskutera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att annonsen ger ett uppmuntrande budskap. Det står "Skaffa dig en ny, gladare, fastare partner". I den meningen finns allt det jag nämnde. Bedömning: man behöver en ny partner för den man har är inte tillräckligt glad och fast. Egoism: "Skaffa DIG". Sen kunde man förstås välja att inte läsa så ordagrant, och det bekräftar ytterligare att denna jargong är onödig.

      Radera
  3. Malin, diskussionen är saklig och bra för att du är det. Jag har följt med sådär halvt (har inte läst exakt varje kommentar eller svar) men det som jag har märkt och blir så glad för är hur du står för din sak så sakligt och lugnt. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Minna! Du anar inte hur glad jag blir för att du skriver så här! Kram! Och god jul!

      Radera