10 april 2014

VI SKA FLYTTA TILL ÅLAND!

Här kommer dagens bomb-besked: Caj ska börja jobba på Åland och vi kommer att flytta om en dryg månad. Väldigt omtumlande och spännande. Nu behöver vi hjälp med två saker:

1. Vi ska hyra ut vårt hus. Ett halvt år till en början och därefter kanske vi säljer. Bilder på vårt hem finns här och här. Vi har en stor gård med odlingspallar, brunn, växthus, hönshus, jordgubbsland och bärbuskar. På husets nordvästra sida finns en terrass med kvällssol, vi har jättetrevliga grannar och bara 2,5 kilometer till torget (det är cykelväg nästan hela vägen bortsett från de första 150 metrarna, eller så). Vårt hus är världens bästa. Slå till! Maila mig på engulapelsin(a)gmail.com eller ring mig på 040-1353592 om du är intresserad. Gärna jättefort! (Men man får inte ha husdjur här medan man hyr, för några i familjen är allergiska. Om man köper sen får man göra hur man vill.)

2. Vi letar efter en hyresbostad på Åland. Cajs nya jobb är i Godby men vi kan (också) tänka oss att bo i Mariehamn. Vi vill allra helst bo i ett hus med en trädgård, vi är ju fem personer så vi behöver lite space (fast vi har rensat bort över 400 saker redan!). Jag är evinnerligt tacksam för all hjälp vi kan få att hitta något trevligt ställe att bo på. Hoppas ni har en massa kontakter med tomma, mysiga hus som bara står och väntar på oss!

Du som delar det här inlägget antingen på Facebook eller på din blogg kan kommentera här under. På söndag lottar jag ut en liten present som tack för hjälpen, oavsett om det hjälpte eller inte!

72 kommentarer:

  1. Älskar dylika besked! Hurra! Ni kommer att ta Åland med storm, lyckans ö. Ska såklart dela. Åh, så fint! Och just till sommaren! Modigt, roligt och pirrigt.

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt och vad kul. Ser alltid fram mot att träffas när vi är i Österbotten. Men kul för er och nu får vi ännu anledning att besöka Åland. :D

    SvaraRadera
  3. JAAAA!! Välkomna! Jag har delat.

    SvaraRadera
  4. Va kul! Flyttar hönorna också med, eller söker de nya hem? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sålt dem alla! De gick åt på en gång.

      Radera
  5. Det är så häftigt och modigt, och stort grattis till Caj som fått drömjobbet! Stort lycka till med allt! :)

    SvaraRadera
  6. Roligt med nya utmaningar! Jag har inte så mycket kontakter på Äland, men jag kan be för att allt ordnar sig på det bästa sättet ♥

    SvaraRadera
  7. Trevligt med fler barnboksförfattare till Åland :) Hoppas på trevliga samarbeten framöver. Välkomna! /Annica A på stadsbiblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också på många trevliga samarbeten! Tack!

      Radera
  8. Jag har en del vänner på Åland, så jag delar på min fb sida. Lycka till med allt! H. Michaela. G

    SvaraRadera
  9. Nämen va spännande,absolut ska här delas :)

    SvaraRadera
  10. Grattis!!! Vad roligt! Jag delar så klart vidare. Hoppas allt löser sig på bästa sätt! KRAM

    SvaraRadera
  11. Ja men DET var verkligen en överraskning! Absolut, jag delar på min fb-sida!

    SvaraRadera
  12. Nämen va spännande,absolut ska här delas :)

    SvaraRadera
  13. Har många släktingar på åland, så delar på fb=)
    Hoppas ni hittar nått snabbt snabbt...
    /Camilla H

    SvaraRadera
  14. Jeeee! Äntligen får man hurra så alla hör. I sommar bjuder vi på skumppa i bersån hos oss! Självklart har jag delat.

    SvaraRadera
  15. Så spännande! Lycka till med allt, jag delade också på fb. Det ska bli roligt att följa med som en fluga i taket via bloggen.

    SvaraRadera
  16. Här har det också delats till släkten och bekanta på holmen! Kul med nya utmaningar - Lycka till! :)

    SvaraRadera
  17. Hej, jag delade också, även om vi inte känner varann och mitt kontaktnät på Åland ännu är väldigt begränsat. MEN saken är alltså den att jag också ska flytta till Åland om en dryg månad (ska vikariera Karin som kulturredaktör på Nyan under hennes tjänstledighet), och jag fick själv en hel del tips också på hus när jag och min partner annonserade, så det finns helt klart boende out there! Lycka till, och vi ses säkert på Åland!
    /ylva, som är gammal LittSkapare, och därför har lite koll på dig..! (det här lät inte creepy alls, beklagar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men vad trevligt! Jag tror det har ordnat sig med vårt boende redan, annars hör jag av mig. Hoppas vi ses sen på plats, vi kan hjälpas åt att finna oss till rätta!

      Radera
  18. Vad roligt! Och Stallhagen gillar vi! Jag delade också ifall nu någon i min bekantskapskrets skulle veta om något :)

    SvaraRadera
  19. Oj då!! Visst är det friskt med nya vindar... Det kommer att bli så bra. Håller tummarna för att ni hittar ett fint hus med en trädgård. Äppelträd och hängmatta!! :)

    SvaraRadera
  20. Jag delar på min fb sida eftersom jag har vänner som brukar röra sig på åland! Ulrika F

    SvaraRadera
  21. Men vad roligt! Det är så kul när folk vågar fatta spännande beslut, det kommer säkert att bli både omtumlande och fantastiskt!

    SvaraRadera
  22. Så stora och roliga nyheter, varma gratulationer! Delade också på FB, har en bekant som är helt världsbäst på att nosa fram och föreslå gott boende på Åland!

    SvaraRadera
  23. Vad spännande. På Åland kommer ni att trivas. Har delat och hoppas ngn av mina vänner på Åland kan hjälpa er.

    SvaraRadera
  24. Så, nu delade jag på FB, hoppas mina släktingar där kan hjälpa er!

    SvaraRadera
  25. Roligt och spännande, wow! Lade upp länken till det här inlägget på facebook, hoppas ni får hjälp, den vägen eller nån annan, med att hitta ett kiva hus.

    SvaraRadera
  26. Sofia Boman (fd. Nybäck)10 april 2014 kl. 12:13

    Jag tipsade ett par som jag via en FB konversation vet söker hus i Jakobstad nu.

    SvaraRadera
  27. delade på fb å min kusin skrev så här: Har ni kontaktat Finströms kommun? Jag undrar om de inte har några radhuslägenheter ledig just nu i Godby.
    /camilla

    SvaraRadera
  28. Nämen oj! Vad kul! Känner ingen som skulle söka hem i Jakobstad, men tipsade mina få bekanta på Åland om att ni söker hus. :) Effektivt med sociala medier får vi hoppas.

    SvaraRadera
  29. Pernilla Grön-Stenman10 april 2014 kl. 12:30

    jag skall skriva och fråga av våra bekanta på Åland

    SvaraRadera
  30. Vad roligt!!! :) då kan vi äntligen ses igen! Har ni redan kollat på www.marknaden.ax. Där kan det finnas hus att hyra. Jag delar vidare. Lycka till med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Japp, vi kollar marknaden med jämna mellanrum!

      Radera
  31. Har delat och önskar er riktigt mycket lycka till! Härligt med äventyr!

    SvaraRadera
  32. Oj, det var ingen liten nyhet! Vilken spännande tid ni har framför er! Jag har också tipsat vänner som söker bostad om ert hus. Praktiska omständigheter brukar ju nog ha en tendens att lösa sig :)

    SvaraRadera
  33. Nej men vad spännande! Ska dela på fb och i bloggen sen. /Jaana

    SvaraRadera
  34. Jag delade inlägget på fb. Grattis till modet att flytta!

    SvaraRadera
  35. http://www.marknaden.ax/object.con?id=132020 kolla in det här huset!

    SvaraRadera
  36. Delat och hoppas att ni hittar något passande.

    SvaraRadera
  37. Oj, så spännande! Känner inte så mycket folk med Åländsk anknytning, men HÄR känner jag många, och kanske nån som rentav behöver ett hus :) Allt gott inför det nya som väntar!

    SvaraRadera
  38. Lycka till! vilket spännande äventyr!

    SvaraRadera
  39. Har fb vänner på åland så jag delar!

    SvaraRadera
  40. Låter spännande! Jag ska försöka hjälpa er med en delning.
    h. Sabina H

    SvaraRadera
  41. Skulle jag inte ha ett hus redan skulle jag gärna hyra ert! Gud så fint! Delar på FB ifall kanske nån av mina vänner på Åland skulle ha nåt tips åt er om bostad! Lycka till!

    SvaraRadera
  42. Vad roligt! Har bott här i snart 2 år och jag trivs :) Lycka till och hoppas att ni ska trivas!

    SvaraRadera
  43. Wow! Låter spännande och trevligt!! Jag delade på FB! Hoppas ni hittar ett drömhus och att hönorna får komma med :-)

    SvaraRadera
  44. VÄLKOMNA HIT BARRA :) torde vara lättare att hitta boende utanför Mariehamn så det ska nog gå vägen! jag ids inte berätta hur länge vi stod i kö för en lgh i Mhamn då vi skulle flytta :P HÄR PÅ ÅLAND E D BRA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vare allas hjälp här och facebook-delningar verkar det ha ordnat sig mycket snabbt och smidigt, så jag tror det bli Mariehamn nu till först.

      Radera
  45. Va spännande - lycka till, klart d ska delas, hoppas ni hittar ngt ni tycker om!

    SvaraRadera
  46. Ååååh Åland! Drömmer om att bo där igen nån gång... Träffade ju maken där på Hotell och Restaurangskolan så ön har en speciell plats i hjärtat... :) Ni kommer säkert att trivas jättebra! :) Sommaren är ju underbar och vintern är lika tråkig som här! ;) Jag har också en hel del vänner där så jag delar och hopas ni hittar något fint ställe att bo på!

    SvaraRadera
  47. Jag delar på fb. Jag har många åländska vänner så hoppas att det kan hjälpa.
    /Jenny

    SvaraRadera
  48. Hej! Kontakta Tomas Sundberg som håller på bygger om Grelsby sjukhus i Godby till lägenhetshus. Jag vet att han har några lägenheter klara men inte hur stora de är. Dock är det alltid en start och kanske tak över huvudet medan ni söker hus. Annars kan du kolla här: www.bosidan.ax/ eller gå med i FB-gruppen "Bostäder på Åland" där privata hyr ut eller säljer och man kan önska hyra eller köpa. Lycka till! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, bostäder på Åland gick vi med i och där har vi fått en del tips! Tack.

      Radera
  49. Wow va spännande nyheter! Grattis och lycka till! Ni kommer säkert fixa både nr 1&2 utan problem!

    SvaraRadera
  50. Spännande! Åland är ju bara för härligt. Jag har själv bott i Mariehamn i ett år för sisådär 20 år sedan.

    SvaraRadera
  51. Wowvad häftigt! Tycker ni är ganska modiga och coola som flyttar, och just till Åland. Lycka till!

    SvaraRadera
  52. Man kan också kolla in respektive kommuns hemsida, t ex www.finstrom.ax för att pejla läget, maila och fråga. Ju längre bort från Mariehamn, desto lättare att hitta boende.

    SvaraRadera
  53. Hej blivande ålänningar! För att enklare hitta boende på Åland så har vi samlat kontaktuppgifter till olika hyresvärdar och -sidor på vår webbplats http://www.komhem.nu/boende/hyra. Eftersom ni söker ett lite större boende och gärna med trädgård så lönar det sig absolut för er att annonsera i lokaltidningarna. Kontaktuppgifter finns med i länken ovan. Ta också kontakt med kommunerna (t ex Finström, Jomala, Mariehamn) för att höra er för. De brukar ha bra koll på vad det finns för tillgängliga bostäder, även utöver de egna. Och har ni fler funderingar kring flytt; hör av er! Varmt välkomna till Åland!
    Med vänlig hälsning
    Marika/Arbeta & Bo på Åland
    www.komhem.nu

    SvaraRadera
  54. Hejsan!
    Jag har delat på Facebook och det enda tips jag fått hittills är ett hus som är till salu i Saltvik :) Skrivet av Rita Flinck (hittas på Facebook)
    Lycka till!

    Hälsningar Erica

    SvaraRadera
  55. Vad roligt! Känner en familj som åtminstone tidigare i år sökte hus i Jakobstad, vet inte riktigt hur läget är nu. Men jag delar på Facebook!

    SvaraRadera
  56. Välkomna hit till den här underbara lilla kobben! Här vimlar det av österbottningar så det känns som heim! Men jag tipsar starkt att flytta inåt stan, till Mariehamn! Lättare att komma in i samhället och hitta bekantskaper än ute på landet

    SvaraRadera
  57. Oj vad roligt. Delade på fb fast jag int har så många åländska kontakter. Hoppas ni hittar något snart. Kram, kusin Sandra

    SvaraRadera
  58. Lägg upp en gammaldags hus sökes tidningsanonns på gamla åland.. dom är rätt gammalmodiga på åland.. :P "h; Anonyma jan"

    SvaraRadera
  59. Hej, Jag vet ett hus som är till uthyrning på Vårdö, i Lövö. Hör av dig om du vill ha mer info.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för tipset, men vi vill bo närmare Cajs jobb!

      Radera
  60. Bra inlägg. Tack för att du delar det här. Fortsätt så. Hyra ut bostad

    SvaraRadera