9 april 2014

Allt har hänt. Eller inget. Vilket som.

I mina kretsar är det vanligt att diskussionerna går ut på spekulationer och fantasier om saker som skulle kunna hända. Jag har berättat om det här förr, tror jag, hur Caj och jag tillsammans med flera av våra vänner gång på gång planerat hur vi ska gå till väga om jorden går under, om elektriciteten tar slut, hur vi ska grunda en egen by när barnen blir stora och så vidare.

Ibland när vi pratar om andra osannolika skeenden brukar Caj säga "ja, det där har säkert hänt förr. Allt har nämligen hänt. Nånstans, nån gång."

Ända tills jag kom på ett så osannolikt skeende att han ändrade sig*. Och inte bara lite. Numera är hans tes denna: nästan inget har hänt. Bara en väldigt liten procent av allt som är möjligt har inträffat. Jag känner mig lite mäktig över att jag med bara en enda fantasi kunde kullkasta en hel teori.


*scenariot jag målade upp går ut på att två typer står vid ett stup och drar lakan, den ena tappar taget om lakanet, snubblar bakåt, faller ner, dör. Ungefär så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar