12 december 2012

Sanna frågar

Sanna frågar: Har du något tips åt en som drömmer om att skriva men inte vet hur?

Ja, det har jag! De flesta som är intresserade av att skriva använder största delen av sin fantasi till att hitta på undanflykter till varför man inte börjar (jag talar av egen, personlig erfarenhet nu, jag är förhalandets mästarinna!). Jag tror därför att ett bra sätt att komma igång är att bestämma en tid varje dag, eller varannan dag, eller till och med en gång i veckan, då man sätter sig ner och skriver. Vad man skriver spelar ingen roll, men det kan vara bra att ha mål i form av ett antal ord eller antal tecken att komma upp till varje dag. Jag önskar att jag själv hade ett sånt här system hela tiden. Vissa perioder har jag det och lyckas bra, och det är nog därför jag faktiskt har åstadkommit två böcker (ja, tekniskt sett i alla fall, den andra är förstås inte tryckt än). Det är sällan roligt att sätta sig ner och skriva, men när man en gång kommit igång är det inte så svårt som det verkar när man tänker på det. Och rutiner och tvång funkar mycket bättre än att vänta på inspiration. Du klarar det! Heja!

2 kommentarer:

  1. Mer vanor till folket! Jag tror, precis som du skriver, att det är superbra att bestämma en viss mängd text man ska producera varje dag. Från början krävs det mycket viljestyrka, eller det har det i alla fall gjort för mig, men när det senare förvandlas till en rutin går det mycket lättare. Som att borsta tänderna, det är bara något man gör.

    Förövrigt, tack för en trevlig blogg. Har nyss hittat hit, men känner redan på mig att jag kommer följa den med glädje. Många kloka tankar har du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ylva och varmt välkommen till bloggen, vad roligt! Jag ser fram emot den dag när jag automatiskt sätter mig ner och bara skriver, som vilken annan dag som helst. Jag är på väg dit. Men inte där än.

      Radera