6 december 2012

Hjärtat vilar aldrig

Idag är det min födelsedag. Min och Fosterlandets. Jag fyller 33 år. Finland fyller 95. Om jag gör något riktigt storartat inom de kommande fem åren kanske jag skulle kunna få gå på presidentbal när Finland fyller 100 och jag fyller 38. Det vore fint.

Familjen sjöng upp mig, jag fick frukost på säng och presenter så det stod härliga till. Av Caj fick jag Alfapet. Hurra! Det har jag velat ha länge. Nu kan jag spela Wordfeud öga mot öga med folk, till och med då elen har tagit slut i världen. Av Idun fick jag en katt som hon vikt och ritat av papper, samt en fin teckning. Av Lovis fick jag också teckningar och en dikt som hon har skrivit. Hon har aldrig förr skrivit någon dikt, så jag blev både förvånad och glad. Så här lät den.

Hjärtat vilar aldrig
Hjärtat kommer från kärleken
Vilar inte

Hon sa att det också är en sångtext, och man får sjunga vilken melodi man vill till den.

Hjärtat vilar aldrig. Så fint. Och så sant.

28 kommentarer:

  1. Buhu vilken fin dikt, blir ju alldeles rörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mycket imponerad av stämningen i den. Den är väldigt fin!

      Radera
  2. Så väldigt fint! Och stort grattis till dig fina Malin! Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det? Stort tack till dig Pia! Jag drömde annars om dig och din familj i natt, så ni var det första jag tänkte på när jag vaknade. Jag och Caj åkte och hälsade på er, ert hus var helt magiskt och sen åkte vi ut på er sjö och så visade det sig att ni hade ett hus till som var helt integrerat i sjön, med vatten ända fram till skrivborden (man satt i vattnet och skrev) och färgglada målningar på väggarna. Vattnet i sjön gick dessutom i etapper, det var så spännande. Om vi nån gång hälsar på på riktigt har jag höga förväntningar, som du hör :) Det var i alla fall en fin dröm att vakna till på min 33årsdag!

      Radera
    2. ... och när jag skrev etapper menade jag egentligen etager eller våningar.

      Radera
  3. ja men nu fick du mej o lipa. Hjärtat voj herrigud.
    Vilar aldrig hulk.
    Hujedamej grattis och välkommen med i protesklubben.
    Vi ordnar egen bowling med ben och armar som klot.
    En skalle nu och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Minna, jag undrar vilken kroppsdel jag skall byta ut först. Hm. Måste fundera på det.

      Radera
  4. Vilken underbar, underbar dikt.
    Grattis Malin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Jag har läst dikten många gånger ren. Den är fortfarande lika fin!

      Radera
  5. grattis här också. jo, jättefin dikt! och roligt med alfapet, jag kommer och spelar nåt tag!

    SvaraRadera
  6. Grattis! Och dikten är en riktig pärla!

    Mippe

    SvaraRadera
  7. Grattis! Vilka fina presenter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De passade mig alldeles perfekt, faktiskt.

      Radera
  8. Svar
    1. Tack Sara. Och nu fnissar jag lite, för som vanligt har jag inte tänkt på lilla pojk-malin sen du nämnde ordet sist. Bra att du finns.

      Radera
  9. Hon har talang, den flickan. Jättefint! Och grattis i efterskott!

    SvaraRadera
  10. Grattis i efterskott! Och vilken otroligt vacker dikt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Charlotte och GRATTIS själv, igen.

      Radera
  11. grattis från en okänd läsare! jag diggar "hjärtat kommer från kärleken", det ligger liksom ett djupt metafysiskt påstående i det, roligt att höra ett barn uttrycka sig så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det skulle vara intressant att veta exakt hur hon menade, men djupt var det! Är det!

      Radera
  12. Grattis till både dig och Finland!

    95 bast, där ser man. Tur att jag inte råkat gå förbi en ambassad och fått infallet att sjunga "Ja må det leva uti hundrade år"

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det passar sig inte förrän om fem år, det. Jag har förresten läst Unnerstad nu! När ska vi blogga om henne?

      Och tack för gratulationerna!

      Radera
  13. Fin dikt! Fantastisk. Maya skrev också en hjärtedikt i samma ålder, lika hoppfull, men kanske lite värre utgångsläge: Mitt liv har inte börjat än / det börjar int idag / men hur jag än nu känner mig / så har jag hjärteslag.

    Hjärtekram, HK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fabulöst, Maya. Verkligen. Jättefint. Och på rim och allt.

      Radera