4 december 2012

Frukost på säng

Vi har en julkalender med aktivitetslappar i, som vanligt. Hittills har barnen fått lördagsgodis, löfte om att vi gör en pepparkaksdeg och igår fick de varsin frukost-på-säng-biljett som måste lösas in före julen. De utnyttjade förmånen redan idag. Igår planerade de att Lovis skulle stiga upp mitt i natten och väcka Idun så att de båda skulle sova i Lovis säng och få äta morgonmålet tillsammans där. "Okej" sa vi, jag var säker på att de skulle sova sig igenom hela natten. Men se där hade jag fel. Klockan 03.15 hörde jag små steg och sedan lite prat och fnitter. Jag gick in i Lovis rum där jag hittade två sömnrufsiga döttrar under täcket och blev tvungen att meddela att det är länge kvar till morgonen och att de måste sova mera. Så då somnade de, tätt sammanpressade i Lovis 60 cm breda säng och sov där ända till strax före sju, då de ropade i kör "NÄR KAN VI FÅ MORGONMÅL PÅ SÄNG?"


På menyn stod limpa med ost och paprika, varm glögg i pipmugg (de älskar att dricka ur bebimuggar, haha), banan, päron och var sitt litet snapsglas med yoghurt. Och det här gick så smidigt att alla vann på det.

På dagens lapp står det att vi skall fara till bibban. Man kan sätta vad som helst i den där almanackan, de blir lika glada varje gång. Bara för att det står på en lapp och ligger i julkalendern är det extra kul.

6 kommentarer:

  1. Superbra idé till en julkalender! Den ska jag tipsa vidare om.

    SvaraRadera
  2. Du är världens påhittigaste och mest pedagogiska morsa :-)

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar julkalender idé! TACK, knycker den till nästa år. : )

    SvaraRadera
  4. Sån julkalender har vi också. Väldigt väldigt praktisk. Fast de gillar inte lapparna där det står städning eller dammsugning. Fast å andra sidan vet de att följande lapp kanske betyder julpynt i stället. Ibland finns där också godis eller simhallsbesök.

    SvaraRadera
  5. vilken underbar idé till kalender :-)...härligt med en massa upplevelser istället för saker, me like!!
    kram Åsa

    SvaraRadera
  6. Jissus vad dina barn är härliga! Äpplet faller inte långt från trädet... :)

    SvaraRadera