2 januari 2013

Städdag

Vi blev inte fullt så många som vi planerat på nyårsafton eftersom fem personer blev sjuka och uteblev, men sjutton glada firare var vi och det har satt sina spår. Madrasser, lakan, chipssmulor, leksaker och kvarglömda kläder hittas lite varstans, smutsiga linnedukar (jag kokar en som bäst, Maria!) och granbarr och knöliga strumpor dyker upp på andra ställen. Saltet hittas i toaletten (det spilldes vin, tror jag) och mitt arbetsbord är en katastrof eftersom alla grejer vi har städat undan i sista minuten har samlats där, bland alla paketpappersbitar och snörstumpar och annat jag aldrig hann få klart före jul.

Nu skall samtliga områden redas upp. Jag känner mig taggad. Trött och laddad.

Det är roligt när man har gäster, både när de kommer och när de far. Nu börjar jul- och nyårsfirandet vara över. Men jag är inte beredd att kasta ut julgranen och plocka ner julpyntet riktigt än, vi fick upp alltihopa så sent att jag nog vill njuta lite till, men städat och fint räknar jag med att vi har här om några timmar. Om en vecka kanske julpyntet också ryker. Det blir lagom.

Hur länge får ert vara kvar?

12 kommentarer:

  1. Vårt ryker alltid precis innan första födisen i januari. För jag tyckt att det varit lättare att vara utan julgran när det varit barnkalas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ha ett datum, tror jag. Ganska trevligt också att en typ av firande övergår i en annan typ av firande.

      Radera
    2. Väldigt länge.
      Jag hypnotiseras av julgransljusen och hyacintdoften och försjunker i en tidlös dvala.
      Skönt.

      Radera
    3. Det låter skönt. Nog hinner man med annat sen, ändå.

      Radera
  2. Vårt får nog vara kvar ett tag ännu, kanske till helgen. :) Granen tar längst tid att få ut, allt det andra är nere i ett nafs i lådan tillbaks.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo granen är en pärs. Barr överallt.

      Radera
  3. Länge! I alla fall en vecka till, ibland väntar vi till tjugondedag Knut. Tidlös dvala låter fint. Det är nog där jag är också. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är tjugondagknut den 13? Jag får räkna varje år. Men jag tror det blir lagom för oss också.

      Radera
  4. Jag plockar inte ner innan trettondagen, man vill ju inte ta ner sakerna innan julen är slut. Men vill helst inte ha kvar sakerna längre än tjugondag Knut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är konstigt det där, för på ett sätt känns det inte som om trettondagen hör till julhelgen fast den förstås gör det. Det beror säkert på att det inte finns några särskilda traditioner (för mig alltså) som är knutna till den dagen.

      Radera
  5. Vi har födelsedagar i båda ändarna. Inget julpynt före Z fyllt 20.11 och allt ska bort tills K och K fyller 17.1. Men vi brukar sikta på att få bort allt till tjugondedag knut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltså det där med födelsedagar skulle vara en bra gräns och en mjuk övergång till vardagen. Min kunde funka som inledning (6.12), men att vänta ända tills nästa person fyller blir lite överdrivet. Vi vill ändå inte fira jul ända till 21.5.

      Radera