6 januari 2013

Sista lediga dagen

I morgon är jullovet slut. Jag börjar jobba, Lovis börjar vårterminen i förskolan och Idun börjar på dagis igen. (Caj är fortsättningvis hemmapappa, och det är tur, för det betyder att barnen inte behöver vara mer än fyra timmar per dag på dagis och i förskolan.) Vi har njutit väldigt mycket av att vara lediga. Vi har haft många gäster men varit hemma nästan hela tiden. Jag älskar verkligen att vara hemma. Det gör vi alla.

I går gjorde vi dock en liten utflykt till Purmo. Aja och jag konstaterade igen hur underligt livet är. Från början var det bara hon och jag, och nu när vi träffas är vi tio personer när man räknar med alla barn och våra män. Och om ytterligare några månader är vi tolv. Det är så knäppt. Alla de här människorna vi inte kan tänka oss att vara utan, som vi ändå inte hade en aning om att skulle ingå i våra liv när vi var tio år och hade hemliga klubbar och lekte Puh-pinnar på bron i Markby.
Nio pers vid bordet, jag bakom kameran. Öh. Telefonen.

En massa andra vänner hade också bestämt sig för att bjuda in sig till familjen Lund i går kväll, så plötsligt var vi aderton personer på plats, alla hade tagit med sig en massa mat, och det kändes riktigt synd att åka hem när vi gjorde. Men eftersom vi kommit tidigt och barnen var trötta var det nog klokt.

Caj och jag har förresten fräst igenom första säsongen av Downton Abbey den senaste veckan. Jag gillar serien väldigt mycket, men av helt andra orsaker än jag trodde (eftersom den var så hypad trodde jag att den skulle ha ett snabbare tempo eller något sånt, kanske).

Och nu har jag försökt ladda upp en bild från gårdagen utan framgång. Måste försöka på nytt om några timmar. Jag gillar när saker funkar, inte lika mycket då de inte gör det.

10 kommentarer:

  1. Visst är det mysigt att se Downton Abbey tillsammans .) Vi såg den första säsongen på dvd tillsammans på nätterna och det gick ganska fort... ett avsnitt till bara, visst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Fast vi har sansat oss och har sett max två åt gången. Det går ändå (för) fort.

      Radera
  2. Puh-pinnar :-)
    Roligt att umgås igår, de goda bullarna lämnade ju här och nu är de snart slut!
    Vi stojade på till halv ett och kom oss i säng klockan två och steg upp halv ett. Hoho, nu skall vi ta oss i kragen och åtminstone försöka inrätta ett lite mer schemalagt liv ala mr eklund, få se hur det går om kvällarna skall ägnas åt Downton Abbey som jag just hittade gratis på nätet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men bullarna mådde nog bättre i spridda magar än i våra fyra. Oj, sent blev det, tur vi åkte, fast det hade varit roligt att stanna, som sagt. Du måste säga vad ni tyckte om serien sen när ni har sett första säsongen. Eller tidigare.

      Radera
  3. Här är en till som helt snöat in i Downtown Abbeys underbar värld under jullovet. Har ännu säsong tre osedd som tur ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en och en halv säsong osedd. Men det går som sagt FÖR fort.

      Radera
  4. Det låter som ni haft en härlig julledighet. Och visst är det förunderligt hur man förändras och hur saker och ting inte alls blir som man tänkt sig. Men de blir så bra i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Och det blir bra i alla fall. Det är kanske det viktigaste jag har lärt mig hittills i livet.

      Radera
  5. Vi har nyligen fräst igenom säsong två och jag är redan lite ledsen för att det inte finns oändligt med avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Vi har en och en halv säsong osedd, och jag sörjer redan över att det går för fort. Men njuter av att vi ändå har över en hel säsong kvar!

      Radera